Lise Müfredatı
Hisar Lisesi öğrencilerine güçlü bir akademik program sunmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı müfredatı zenginleştirilerek uluslararası programlar akademik programa dahil edilmektedir.
9. ve 10. sınıf programı, Türkiye’de tüm lisdelerde olduğu gibi Lisemizde de tüm branş derslerinin alındığı ortak yıldır. Öğrencilerimiz 11. sınıftan itibaren mesleki eğilimleri, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda ve okulun imkanları çerçevesinde almaları gereken temel ortak ve seçmeli dersleri seçerler. Böylelikle mesleki yönelimlerini destekleyen bir lise eğitimi alırlar.
Kişiye özgü program imkanıyla öğrencilerimize onların mesleki yönelimlerini, ilgi ve yeteneklerini destekleyen bir lise eğitimi veriyoruz. Öğrencilerimizin merkezde oldukları; araştırarak, keşfederek, yaşayarak, öğrendikleri bir ortamde da gelişmeye devam ediyorlar.
Hazırlık
Hisar Lisesi Hazırlık Programı, öğrencileri akademik hayata hazırlamak üzere tasarlanmış, ana hedefi İngilizce öğretimi olan 1 yıllık eğitim programıdır. Haftada 24 ders saati verilen İngilizce eğitimi, 21. yüzyılın vazgeçilmez temelleri olan liderlik ve işbirliği, bağımsız çalışma ve yaşam becerileriyle birlikte öğrenci merkezli bir öğrenim sunmaktadır.
Diğer okullardan ve gerek görülen durumlarda Hisar Ortaokulundan Hisar Lisesine geçiş yapan öğrencilerimiz İngilizce becerilerini geliştirmek üzere Hisar’ın tamamen interaktif ve modern bilgi ve iletişim teknoloji olanaklarıyla entegre Hazırlık programına katılmaktadırlar. Proje çalışmalarıyla otonom çalışma alışkanlıkları kazanan öğrenclerimiz zengin müfredatımız ile hayat boyu kullanacakları yetenek ve değerleri geliştirerek 21. yüzyıl vatandaşı olarak etkinleşmektedirler. Bir yılın sonunda öğrencilerimiz Lisemizin gerektirdiği ileri İngilizce seviyesine ulaşmış olurlar.
Hazırlık İngilizce Yeterlilik Sınavı
Hazırlık Sınıfı İngilizce Yeterlilik Sınavı
Özel Hisar Ortaokulu ve farklı okullardan mezun olan ve Hazırlık sınıfında öğrenim görmeden Özel Hisar Lisesi 9. Sınıfına doğrudan geçmek isteyen öğrenciler, Hazırlık Sınıfı İngilizce Yeterlilik Sınavına girmekle yükümlüdürler. Sınav, öğrencilerin İngilizce dilindeki yetkinliklerini değerlendirerek Hisar Lisesinde ihtiyaç duyacakları akademik üretkenlik becerilerine odaklanmayı amaçlamaktadır.
İngilizce Yeterlilik Sınavı ve bu kapsamdaki ilgili tüm deneme sınavları, Hisar Okulları İcra Komitesi tarafından oluşturulan bir komisyonca hazırlanır. Komisyon üyeleri; Hisar Lisesi Hazırlık Sınıf Bölüm Başkanı, Hisar Lisesi Hazırlık Sınıfından bir İngilizce Öğretmeni, Hisar Lisesi İngilizce Bölüm Başkanı ve Hisar Ortaokulu İngilizce Bölüm Başkanından oluşmaktadır. Bir Lise Müdür Yardımcısı komisyona başkanlık eder. Gerekli görülen durumlarda kurum içinden veya kurum dışından alanında uzman eğitimciler komisyona davet edilir.
Komisyon, sınavların hazırlanmasından, şeffaf ve güvenli bir ortamda yürütülmesinden, sınav sonuçlarının açıklanmasından ve gerekli taraflara düzenli bilgi aktarılmasından sorumludur.
Hisar Lisesi İngilizce Yeterlilik Sınavı “Common European Framework B2” kriterlerine göre hazırlanır.
Dil | Okuma | Yazma ve Dinleme | Konuşma |
%15 | %30 | %30 | %25 |
İngilizce Yeterlilik Sınavı, Hisar Ortaokulu 8. Sınıf öğrencileri için 2. Dönem ders bitiş tarihinden sonra bir hafta içerisinde (Mayıs-Haziran aylarında), farklı ortaokullardan gelerek Hisar Lisesine kayıt yaptıran öğrenciler için, kayıt kabul takvimine bağlı olarak Temmuz ayında yapılır.
İngilizce Yeterlilik Sınavıdan yazılı ve sözlü sınavlardan toplamda 100 üzerinden geçer not olan 70 puan ve üzerinde alan öğrenciler başarılı sayılırlar.
MEB Ortaöğretim Kurumları ve Özel Hisar Lisesi kurum yönetmelikleri gereğince, geçer notu alarak başarılı sayılan öğrenciler 9. Sınıfa, geçer notu alamayan öğrenciler hazırlık sınıfına devam ederler. MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde tanımlanan hastalık, ailevi neden, okul görevlendirmesi gibi mazeretler dışında sınavın telafisi veya tekrarı yoktur.
Hisar Ortaokulu 7. Sınıf öğrencileri yıl sonunda, 8. Sınıf öğrencileri Şubat ayı içerisinde Komite tarafından hazırlanan İngilizce Yeterlilik Deneme Sınavına girerler. Deneme sınavının amacı, öğrencilere yeterlilik sınavının içeriği hakkında yol göstermek ve öğrencilerin İngilizce Yeterlilik Sınavı hazırlıklarına yönelik seviyelerini görmelerini sağlamaktır. Deneme sınav sonuçları, İngilizce Yeterlilik Sınavında sınav sonuçları hesaplanırken değerlendirmeye katılmaz.
Program
Beden Eğitimi
Hedefler
Bireysel farklılıklar göz önünde bulundurularak, öğrencilerin kendilerine uygun olan sporu tanıyıp, hayat boyu düzenli spor yapma alışkanlığı kazandırmaktır. Temel hedef; belirlenmiş ünitelerdeki spor branşına ait temel becerileri sınıf seviyesine uygun olarak öğrencilere kazandırmaktır.
Program
Program
Beden Eğitimi Dersi, Lise’de haftada 2 saat (blok ders) şeklinde uygulanmaktadır.
Lise seviyesinde fiziksel farklar nedeniyle kız ve erkek sınıfları oluşturulur ve dersler uygulamalı olarak yapılır. Dersler, aynı saat diliminde gelen seviyelere 4 farklı fiziksel alanda ve 4 farklı branşta kendi içerisinde rotasyon uygulamasıyla yapılır. Öğrenciler, her 8 haftada 4 farklı branşı uygularlar.
Yıl içerisinde belirlenmiş tarihler arasında o sınıf seviyelerinde 4 haftalık sınıflar arası turnuva dönemine yer verilir.
Lise seviyesinde branşlardaki yetkinliği arttırabilmek amaçlı seçmeli futsal, fitness, squash&masa tenisi, badminton dersleri haftada 2 saat (blok ders) olarak verilir.
Etkinlikler
Bilişim Teknolojileri
Hisar Okulları’nda teknoloji ve inovasyon, eğitim sürecinin doğal bir parçası olarak yer almaktadır. Hedefimiz, öğrencilerimizin hızla gelişen teknolojiye kolaylıkla adapte olabilecek bilgi ve becerilere sahip, karşılaştığı problemlere farklı bakış açıları ile yenilikçi çözümler geliştirebilen, etkin ve üretken bireyler olarak mezun olmalarını sağlamaktır.
Öğrencilerimizin, içinde bulunduğumuz dijital çağın gerektirdiği, yaratıcılık ve yenilikçilik, i̇letişim ve i̇şbirliği, araştırma ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme, algoritmik düşünme ve programlama, dijital vatandaşlık ve farkındalık, tasarım ve üretim, girişimcilik ve i̇novasyon becerilerine ulaşmalarını hedeflemekteyiz.
Dinamik bir bakış açısına sahip olan Bilgisayar Eğitimi bölümü içerik ve fiziksel yapıda gerekli güncellemeleri ve değişiklikleri düzenli olarak yapmaktadır. Bu kapsamda okul ekosisteminde, öğrencilerimizin gerek öğrenme ortamının birer parçası gerek kendi öğrenmelerinin gerçek sahipleri olmalarını sağlamak üzere müfredat, yöntem ve öğrenme ortamlarının değişim ve dönüşüm süreçlerinin teşvik edilmesinin yanı sıra, öğrencilerimize yeni bakış açıları ve deneyimler kazandıracak yurt içi ve yurt dışı proje, yarışma ve etkinliklerde yer almalarını sağlamak esastır.
2011 yılından bu yana lisede, BYOD: Kendi Cihazını Getir programları akademik süreçleri doğrudan desteklemektedir. BYOD Programı her öğrencinin kendi bilgisayarını okula getirmesine ve cihazlarının eğitim ortamlarında kullanılmasına olanak sağlar. Hedefimiz doğru teknolojileri kullanarak akademik programımızın tüm platformlarda etkin bir şekilde uygulanabilmesini sağlamaktır.
Bilgisayar bölümü tarafından Hazırlık ve 9. Sınıf öğrencilerimize sunulan Bilgisayar Bilimi dersi haftada 2 saat olarak uygulanmaktadır.
Bilgisayar bölümü tarafından 10., 11., ve 12. Sınıf öğrencilerimize sunulan seçmeli dersler, Bilgisayar Biliminin çeşitli alanlarında potansiyellerini ortaya çıkarmalarını sağlayacak bir perspektifle hazırlanmakta ve sunulmaktadır.
FabLab: Hisar IdeaLab
Türkiye’deki ilk Fablab’ lerden birisi olan ve 2013’ten beri aktif olarak çalışan Hisar Fablab: idealab, 2019 yılında Bilgisayar Bilimleri alanında yapılan projeler ile birlikte uluslararası Fab Vakfı tarafından akredite edilerek Fablab statüsünü almıştır. Öğrencilerimizin potansiyellerini ortaya koydukları, yenilikçi ve esnek bir öğrenme alanı olan ideaLab, hepimize ilham veren, öğrencilerin, öğretmenlerin, müfredatın ve okul ortamını oluşturan pek çok değişkenin dönüşümünü ifade eden bir çalışma alanıdır.
Konu ile ilgili daha fazla bilgiye ulaşmak için yazılmış makaleye buradan ulaşabilirsiniz.
Bilgisayar Bilimi Dersleri
Hazırlık ve 9. Sınıf öğrencilerimiz için haftada 2 saat olarak uygulanan, Bilgisayar Bilimi dersinin içeriği; bilgi teknolojisinin temel kavramları, dijital etik ve farkındalık, siber güvenlik, iletişim ve araştırma, işbirlikli çalışma, bilgiyi paylaşma ve yapılandırma, veri analizi ve görselleştirme, algoritmalar ve bilgi işlemsel düşünme, yapay zekaya giriş, 2D ve 3D tasarım, problem çözme stratejileri ve programlamanın temelleri çerçevesinde hazırlanmıştır. Ders kapsamında “Küresel Dijital Vatandaşlık”, “Problem Çözme ve Programlama”, “Veri̇ ve Toplum”, “Yapay Zekaya Giriş”, “3D Design” üniteleri ele alınmaktadır.
Seçmeli Dersler
CS – Pre-AP CS Programming & Robotics
Lise öğrencilerimizin 10.sınıfta seçebildikleri bir ders olan Pre-AP CS Programming & Robotics dersinin içeriği AP CS dersine ön hazırlık olacak şekilde dizayn edilmiştir. Ders kapsamında “Programlamaya Giriş”, “Programlamanın Temelleri”, “Değişken ve Değişken Tipleri”, “Karar yapıları”, “Liste Oluşturma”, ” Yazılım Projesi Geliştirme” ve “Robotik Projesi Geliştirme” konuları yer almaktadır.
Ders kapsamında bilgisayar biliminin temelleri ele alınır ve öğrencilerin mantıksal düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmak amacıyla Python programlama dilini kullanılır. Ayrıca bu ders öğrencilerin robotik konusundaki vizyonlarını genişletmeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler Python programlama dilini öğrenirken AP Bilgisayar Bilimleri derslerine de hazırlanırlar.
CS – AP Computer Science A
Bilgisayar bilimleri, günümüzün dünyasını yönlendiren teknolojiye, üretkenliğe ve yeniliğe güç veren en önemli bileşendir. AP CS A, bilgisayar bilimleri, problem çözme, tasarım stratejileri ve metodolojileri, veri yapıları, veri işleme yaklaşımları, algoritmalar, problem çözümlerinin analizi ve etik ve sosyal konuları içerir. Öğrencilerimiz, bu kapsamda geliştirdikleri projeler ile robotik, elektronik ve ileri düzey programlama becerilerini kullanır ve geliştirirler.
CS – AP Computer Science Principles
Bilgisayar bilimleri, günümüzün dünyasını yönlendiren teknolojiye, üretkenliğe ve yeniliğe güç veren en önemli bileşendir. AP CS Principles dersi öğrencilere; programlamanın, algoritmaların, büyük veri kümelerinin, internetin, siber güvenlik ve bilgi işlem etkilerinin yaratıcı yönlerini tanıtır. AP CS Principles, öğrencilere kendilerini ifade etme ve problem çözme için uygulama geliştirme ve mevcut teknolojileri kullanma fırsatı verir. Öğrencilerimiz, bu kapsamda geliştirdikleri projeler ile robotik, elektronik ve ileri düzey programlama becerilerini kullanır ve geliştirirler.
CS – Yapay Zekaya Giriş
Bu derste yapay zekâ teknolojilerinin dayandıkları mantık hakkında onlarla “kullanıcı” seviyesinde iş görecek herkesin gereksindiği temel bir anlayışı oluşturacak bilgiler verildikten sonra bu yöntemlerin işleyişleri öğrencinin matematik ve programlama becerileriyle orantılı düzeyde işlenerek daha ileri teknik derslere uyumlu geçiş olanağı sağlayacak bir altyapı sağlanacaktır. Ders kapsamında python programlama dili ile veri işleme, arama algoritmaları, makine öğrenimi, yapay zeka uygulamaları ve yapay zeka temel yöntemlerini kullanarak bir proje geliştirir. Ders içeriği oluşturulurken Boğaziçi Üniversitesi ile ortak içerik çalışması yürütülmektedir.
CS – Grafik Tasarım
Günümüzde, düşünme ve kendini ifade süreçleri, sözel dilin olduğu kadar görsel dilin ve tasarımın kullanımını da içermektedir. Bu doğrultuda lise öğrencilerimize sunduğumuz Grafik Tasarım dersi bu alanda temel bilgileri içeren bir müfredat ve sektörde yaygın olarak kullanılan programlar aracılığıyla verilmektedir.
Ders müfredatı Adobe Certified Professional sertifikasyon içeriği doğrultusunda; Tasarım endüstrisinde çalışmak, proje kurulumu ve arayüz, belgeleri düzenleme, görsel öğeler oluşturma ve değiştirme ve dijital medya yayınlama konularını içermektedir. Bu alana özgü çalışmalar; renk, kompozisyon, hiyerarşi, tipografi prensiplerini dikkate alarak çeşitli dijital ortamlar için ürün geliştirme çalışmalarıdır. Ürün tasarımı, mühendislik, film, animasyon, sanat, mimarlık, görsel iletişim tasarımı ve reklam gibi alanlarda çalışmalar yapmak isteyen öğrenciler için bu ders önemli bir ilk adım oluşturur.
CS – Tasarım Odaklı Düşünme ve Girişimcilik
Ders kapsamında yer alan konular “Girişimcilik ve inovasyon, Tasarım Odaklı Düşünme, Girişimcinin Vizyon, Misyon ve Strateji” dir. Tasarım Odaklı Düşünme belirli stratejileri kullanarak problemlere çözüm üretme ve süreçleri iyileştirme konularında kullanılan bir yaklaşımdır. Problemin belirlenmesi, tanımlanması ve analiz edilmesi, çözüme yönelik fikir geliştirme, prototip ve geri bildirim aşamalarını kapsayan bu süreç dersin temelini oluşturmaktadır. Girişimcilik stratejileri ve inovasyon bu ders kapsamında önemli bir yere sahiptir. Hedefimiz, öğrencilerimizin girişimci bir düşünce yapısı ile inovasyon süreçlerini kullanan ve problemlere tasarım ve insan odaklı bir bakış açısı ile çözüm geliştiren bireyler olarak mezun etmektir.
CS – Multimedya ve Animasyon
Gelişen teknoloji ile birlikte görsel iletişimin etkisi daha büyük önem kazanmakta; bireylerin kendini daha net ifade etmesini sağlamaktadır. Video ve animasyonlar, görsel iletişimi hareket ve ses ile harmanlayarak mesajların daha etkili bir şekilde paylaşılmasını mümkün kılmaktadır.
Seçmeli Multimedya ve Animasyon dersi, hareketli grafik (motion graphics), animasyon ve video prodüksiyon alanında çalışmalar yapmak isteyen öğrenciler için önemli bir alt yapı oluşturur.
Ders kapsamında öğrencilerimiz, tasarım ilkelerini dikkate alarak, hareketli grafik ve animasyon projeleri üzerine çalışmalar yapmaktadır. Öğrencilerimiz,bir animasyon projesine başlarken senaryo hazırlama, karakteri oluşturma, hikaye kurgusunu derinleştirme ve film grameri üzerine temel bilgiler edinmektedir. Ardından, 2D animasyonun temelleri doğrultusunda kendi animasyon filmlerini hayata geçirirler. Ayrıca tasarım ilkelerine uygun bir şekilde pre-prodüksiyon, prodüksiyon ve post-prodüksiyon yöntemlerini uygulayarak işbirlikçi bir ortam içerisinde videolar hatırlayacaklardır. Video ve animasyonlarını hazırlarken yaratıcılıklarını, üreticiliklerini ve problem çözme becerilerini geliştirmelerine imkan sağlanması hedeflenmektedir. Pre-prodüksiyon çalışmalarında video kurgusunu oluşturmak için beyin fırtınası yapma, senaryo ve script hazırlama aşamalarıyla planlamalar gerçekleştirirken, prodüksiyon çalışmalarında çekim açılarını kurgulama, kompozisyon oluşturma ve set kurma aşamalarını uygulayacaklardır. Post prodüksiyon çalışmalarında ise timecode ve montaj, ses optimizasyonu, müzik ve geçiş ile tipografi çalışmalarını harmanlayarak nihai dijital ürünlerini oluşturacaklardır. Bunun yanı sıra ulusal ve uluslararası düzenlenen etkinliklerde kendilerini ve okulumuzu temsil etme imkanı bulurlar.
Seçmeli Multimedya ve Animasyon ders müfredatında yer alan kazanımlar ve çalışmalar; Adobe Certified Professional sertifikasyon kazanımları ve standartları dikkate alınarak hazırlanmıştır.
CS – 3D Tasarım ve Prototipleme
CADderslerinde, öncelikle öğrencilerin tasarımları teknik çizim programlarını kullanarak bilgisayar ortamında 2 ve 3 boyutlu çizme becerilerini geliştirmek üzerine odaklanır. Özgün tasarımlar geliştirmeden önceki adımlar olarak geometrik formları tanımak, objelerin formlarını anlamak, ölçülerle çalışmak, ürün geliştirme süreçlerini tanımak, tasarım odaklı düşünmek konularında çalışmalar yapılır.
Derste öğrencilerin bir probleme ya da ihtiyaca çözüm olarak kendi özgün tasarımlarını geliştirmeleri, bu tasarımları 2 boyutlu ve 3 boyutlu olarak dijital ortamda çizebilmeleri, çizimleri 3 boyutlu yazıcı, lazer, cnc teknolojilerini kullanarak üretmeleri hedeflenmektedir.
Derste üretim teknolojisinde yaygın olarak kullanılan 3 boyutlu çizim programı öğretilmektedir. Ürün tasarımı, mühendislik, mimarlık gibi alanlarda çalışmalar yapmak isteyen öğrenciler için bu ders önemli bir ilk adım ve alt yapı oluşturur. Teknik beceriler olarak skeç yapma, prototipleme, modelleme, materyal kullanımı, ürün sunum dosyası hazırlama, animasyon ve üretim teknolojileri olarak 3 boyutlu basım, lazer kesim, cnc işleme üzerinde çalışmalar yapılır.
Bilişim Stratejileri Politikası
Hisar Okulları, teknolojinin etkin kullanıldığında kullanıcılar (öğrenci, öğretmen ve çalışan) için eşsiz fırsatlar ve deneyimler sunduğuna inanır. Teknoloji, eğitim programlarına destek verecek şekilde kullanıldığında, öğrencilerin 21. yüzyıla uygun beceriler kazanmalarını kolaylaştıracak… Devamını okuyun.
Fen Bilimleri
Hisar Okullar Fen Bilimleri Bölümü olarak öğrencilerimizin dünyayı daha iyi tanıdıkça nasıl işlediğini anladıkça geleceğin getireceği zorluklarla daha güçlü bir şekilde başa çıkabileceklerine inanıyoruz. Fen Bilimleri programımız hem Fen Bilimini sorgulamamız hem de içinde yaşadığımız dünyayı anlamamız için önemli olan bilimsel görüş süreçlerine odaklanmaktadır. Fen Bilimleri derslerinde, tüm öğrencilere anlamlı bir Fen eğitimi sağlanır; öğrencilerimiz 21. yüzyılın gerekliliklerine hazırlanırlar.
Öğrenmenin etkin ve yapıcı bir süreç olduğunu düşünüyoruz. Hedefimiz, öğrencilerimizin bulundukları ortamı değiştirecek ve daha iyi bir hale getirecek bir düşünce sistemine sahip olarak, problemleri yaratıcı olarak çözme, eleştirel düşünme, takım olarak işbirliğiyle çalışma, teknolojiyi etkin olarak kullanma ve ömür boyu öğrenme kavramına değer verme gibi günlük yaşamda kullandıkları birçok beceriyi güçlendirecek onlara Fen deneyimleri kazandırmaktır.
Lise Fen programı Biyoloji, Kimya ve Fizik branşlarında uygulanmaktadır. AP® dahil olmak üzere ileri düzey dersleri almaları konusunda öğrencilerimiz teşvik edilirler.
Tüm Fen dersleri İngilizce olarak işlenmekte ve 9. ve 10. sınıflarda ortak program uygulanmaktadır. Fen Bilimleri Bölümü, okul misyonu ve vizyonu doğrultusunda hareket ederek, öğrencilerin ilgi alanlarını keşfetmelerini ve buna bağlı olarak ileride mesleklerini seçmelerinde yardımcı olacak, aralarında on-line derslerin de bulunduğu değişik seviyelerde bir çok dersi 11. sınıf seviyesinden sonra öğrencilerine sunmayı amaç edinmiştir.
Hedefler
Fen Bölümünün hedefi öğrencilerin aşağıdaki becerilere sahip olmalarını sağlamaktır;
- Veri toplamak ve analiz etmek amacıyla bilimsel bir gerçeği araştırabilmek ve sonuçları anlaşılır ve mantıklı bir şekilde bilimsel olarak yorumlayabilmek
- Başkalarıyla etkin bir şekilde iletişim ve iş birliği içinde olabilme
- Akademik yılın sonunda sınavlardan okulun ve diğer organizasyonların gerektirdiği geçer notu almak
- Teknolojiyi kullanırken bilgisayarları da etkin bir şekilde kullanabilmek
- Güvenli bir şekilde laboratuvar çalışmasını yürütebilmek ve çevre konularına ilişkin farkındalık geliştirmek.
Biyoloji
9. Sınıf
Bu dersin ana hedefi, yaşamı moleküler ve hücresel yapıda incelemek, organizmaların çevreleriyle etkileşimlerini araştırmak ve organizmalardaki biyolojik düzenleri öğrenmektir.
10. Sınıf
Dersin ana hedefi; önemli işlemleri, moleküler ve hücresel seviyedeki hücresel bölünmeleri, üreme ve çoğalmayı, katılımın temel ilkelerini, biyoteknik gelişmeleri ve organizmaların çevreleriyle etkileşimlerine ekosistemin bakış açısıyla görerek öğrenmektir. Ayrıca, bir önceki yıl işlenmeyen sınıflandırma ünitesi de ele alınır.
11. Sınıf
11. Sınıf Biyoloji dersinin ana amacı hücresel solunum, fotosentez, insan vücudunun nasıl çalıştığı ve çevreye davranışsal adaptasyonu konularını öğrenmektir.
11. Sınıf Biyoloji AP
AP Biyoloji dersi üniversitenin ilk yılında Biyoloji branşına devam edecek öğrenciler için iki dönemlik giriş dersine denk gelecek şekilde tasarlanmıştır. Programın gerektirdiği üniteleri kapsamak amacıyla AP sınavı öncesi toplamda 33+2 hafta ve haftada 4 ders saati olmak üzere ders işlenir. Normal ders süresi 40 dakikadır. AP Biyoloji 4 büyük fikirden/temadan oluşur: evrim, enerji süreçleri, bilgi toplama ve etkileşim.
12. Sınıf
Bu dersin ana amacı aşağıda sıralanan konuları kavramaktır:
-
Genden proteine
- Bitki biyolojisi (kısımlar, fonksiyon ve fizyoloji, üreme)
- Populasyonların evrimi, evrimin takibi
- Organizma toplulukları ve ekosistemler
- Populasyon ekolojisi
12. Sınıf İleri Biyoloji
İleri Biyoloji dersine hoş geldiniz. Bu dersin ana amacı, üniversite düzeyindeki bazı biyoloji kavramlarına daha fazla odaklanmaktır. Derste, farmakogenetik-bireyselleştirilmiş tıbbı/ilaçları, insan fizyolojisini ve bozukluklarını, sinir bilimini ve kanser biyokimyasını işlenmektedir.
9. Sınıf
Dersin ana hedefi, canlıların ortak özelliklerini, sahip oldukları temel bileşenlerin biyokimyasını,canlıların moleküler ve hücresel yapısını incelemek ve organizmaların taksonomisini öğrenmektir.
10. Sınıf
10. Sınıf biyoloji dersinde 3 temel ünite ile öğrencilerin, genetik bilginin ve genetik çeşitliliğin hücreden hücreye ve nesilden nesile nasıl aktarıldığını kavraması hedeflenmektedir. Ayrıca öğrencilerin canlı ve cansız çevreyle olan ilişkileri ve kendilerini yaşadıkları ekosistemin bir parçası olarak görmeleri konuları tartışılmaktadır. Haftada 3 saat olarak yapılan dersin içeriği, uygulamalı çalışmalar ve dijital ürünlerle zenginleştirilmiştir.
11. Sınıf
11. Sınıf Biyoloji dersinde insan fizyolojisi konuları olarak : sindirim,dolaşım,sinir,boşaltım,üreme sistemlerinin nasıl işlediği, bu sistemlerde oluşabilecek hastalıklar öğrenilir. Ayrıca öğrenciler beyin, göz,kalp, böbrek gibi organların diseksiyonunu yaparak organların yapısını daha yakından gözlemleme fırsatı bulurlar. İkinci dönem ise komünite ve populasyon ekolojisi; türlerin birbirleriyle etkileşimi, biyolojik çeşitlilik, süksesyon, türler arası rekabet gibi konular işlenmektedir.
11. Sınıf Biyoloji AP
AP Biyoloji dersi, üniversitenin ilk yılında Biyolojik Bilimler Eğitimi alacak öğrenciler için tasarlanmıştır. Programın gerektirdiği üniteleri kapsamak amacıyla AP sınavı öncesi toplamda 33+2 hafta ve haftada 5 ders saati olmak üzere ders işlenir.
College Board tarafından belirlenen müfredat, öğrencilerin sorgulama tabanlı öğrenme ile biyoloji kavramlarını anlamalarını hedeflemektedir. Bu doğrultuda 4 büyük fikir/tema belirlenmiştir. Bu fikir/temalar sırasıyla yaşamın bütünlüğü ve çeşitliliğini anlamada evrimsel mekanizma, biyolojik sistemlerde enerji kullanımı, canlı yapılarda bilginin aktarılması ve biyolojik sistemlerin etkileşimleridir. Bu fikir/temalar doğrultusunda 8 ana ünite işlenmektedir: Evrim, Biyokimya ve Hücre, Hücresel Enerji, Hücresel İletişim ve Hücre Döngüsü, Mendel Genetiği, Moleküler Genetik ve Biyoteknoloji, Ekoloji ve Biyolojik Sistemler.
Öğrenci merkezli ve sorgulama tabanlı deneyler AP Biyoloji dersinin yaklaşık %25 lik kısmını oluşturmaktadır. College Board tarafından belirlenen deneylerin yanı sıra, 4 büyük fikir/temayı destekleyen farklı deneyler, bilgisayar simülasyonları, online etkileşimli deneyler yapılmaktadır.
12. Sınıf
Bu dersin ana amacı; öğrencilerimizin, Moleküler ve Biyokimyasal düzeyde gerçekleşen Prosesler, Bitkilerde yapı, fonksiyon, fizyoloji ve üreme, Populasyon Ekolojisi ve Evrim konularını kavramalarını sağlamaktır. Bu bağlamda Genden Proteine, Hücresel Solunum, Fotosentez, Bitki Biyolojisi, Populasyon Ekolojisi ve Evrim konuları işlenir. Biyoteknolojik uygulamalar ve etik konusu tartışılır.
12. Sınıf İleri Biyoloji
İleri Biyoloji dersi, 11 AP Biology dersini almış olan öğrencilerimize açıktır. Bu dersin ana amacı, öğrencilerimizin üniversite düzeyinde karşılaşabileceği ileri biyoloji kavramlarına daha detaylı bakmak ve onlara biyoloji ve bağlantılı konulara ilişkin fütüristik bir yaklaşım kazandırmaktır. Derste, Farmakogenetik- Kişiye-özgü ilaç ve tıp, İnsan Fizyolojisi ve Hastalıklar, Sinir Bilimi ve Mental Hastalıkların Biyolojik Kökenleri ve Kanser Genetiği konuları işlenmektedir.
Fizik
Kimya
Görsel Sanatlar
Bölüm, öğrencilerin potansiyellerini ortaya çıkarabilmelerine ve kendilerini sanatsal anlamda ifade etmelerine olanak sağlayacak çoklu ortamları yaratmaya çalışır.
Bölüm, öğrencilerde sosyal sorumluluk duyarlılığının gelişmesini önemser bu amaçla; “Sanatla Sosyal Sorumluluk” projelerini destekler, öğrencileri bu konuda proje üretmeleri için cesaretlendirir.
Öğrencilerin bireysel gelişimleri, bireysel birikimlerini arkadaşlarıyla paylaşmalarını destekler. Bu nedenle “Hisar Serisi Karma Sergi Etkinlikleri” ne isteyen öğrencilerin katılımını gerçekleştirir.
Bölüm, öğrencilerin sanatsal açıdan kendilerini ifade etmeleri ve tanımaları için “Okul İçi Projelere, Okul Dışı Projelere, ve Yarışmalara” her sınıf seviyesinde katılımı teşvik eder. Bölüm, öğrencilerin ve öğretmenlerin başka okullarla sanatsal ortamlarda buluşmalarını ve çalışmalarını paylaşmayı önemser, bu nedenle her yıl “Okullar Arası Etkinliklere, Ulusal ve Uluslararası Proje Etkinliklerine katılır.
Bölüm, okul öncesi sınıflardan lise sonuncu sınıfa kadar tüm çalışmalarını bütünlük içinde ve tüm öğretmenlerin katılımıyla sürdürmeyi önemser.
Bölüm, öğrencilerin merak ettikleri ve kendi seçtikleri konuları araştırabilecekleri, deneyimlerini kendi yaşantılarına taşıyacakları, ilgi ve yeteneklerine göre projeler üretebilecekleri uluslararası ortamlarda bulunmalarını sağlar.
Geçmişle bağ kurabilen, geçmişin kültür ve sanat birikimini günümüze yönelik çalışmalara taşıyabilen, disiplinler arası etkileşimleri sanat alanı ve ortamında değerlendirebilen, düşüncelerini özgün ürünlere dönüştürebilen, sanatın gerekliliğini kavramış ve yaratıcılığını her alanda kullanılabileceğine inanan insanlar yetiştirmek için; bölüm her öğrenciyi bireysel farklılıklarını göz önünde bulundurarak destekler.
Program
Hisar Lisesi’nde Görsel Sanatlar dersleri;
- Hazırlık, 9, 10, 11, 12. Sınıflarda haftada 2 saat Görsel Sanatlar ve Seramik dersleri
- 10.,11. ,12. Sınıflarda haftada 2 saat Seçmeli Sanat ve Seramik dersleri
- 11, 12. Sınıflarda haftada 4 saat AP Studio Art Drawing, haftada 4 saat AP Studio Art 2D
- Ayrıca farklı seviyelerde Portfolyo ve Moda Tasarım Kulübü dersleri olarak verilir.
Ders içerikleri aşağıdaki gibidir.
Görsel Sanatlar
Görsel Sanatlar dersi öğretim programı tüm sınıf seviyelerinde görsel iletişim ve biçimlendirme, kültürel miras, sanat eleştirisi ve estetik öğrenme alanı ve sınıf seviyesi arttıkça artan kazanımlardan sarmal bir şekilde kurgulanmıştır. Program doğası gereği dikey planlamayı destekler ve kalıcı anlamaya yönelik tasarlanmıştır.
Öğretim programı ile öğrencilerin Görsel Sanatlar alanındaki güncel gelişmeleri takip etmesi ve bu amaçla görsel sanatlarla ilgili konferans, açık oturum ve seminer gibi etkinliklere izleyici olarak katılması, kültürel çeşitliliğe saygı duyması, doğayı seven ve yaşadığı çevreye duyarlı olması, girişimcilik becerisi geliştirebileceği kültür ve sanat etkinliklerine (sergi, müze gezisi, sanatçı atölyesi) katılması hedeflenmiştir.
Aşağıda verilen yeterlilik ve becerileri edinmeleri de öğrencilerin sanat eserlerine farklı açıdan bakmalarına; duygu, düşünce ve izlenimlerini özgün tasarımlara dönüştürmelerine katkı sağlar.
Öğrencilerin kazanması hedeflenen temel beceriler şu şekildedir:
-
Algılama
-
Analiz Etme
-
Bilişim Teknolojilerini Kullanma
-
Değerlendirme
-
Çok Yönlü Düşünme
-
Eleştirel Düşünme
-
El-Göz-Beyin Koordinasyonunu Sağlama
-
Estetik Duyarlılık
-
Görsel Okuryazarlık
-
Kültürel Miras
-
Sanatsal Etik
-
Öz Farkındalık
-
Tasarım Medya Okuryazarlığı
-
Gözlem Yapma
-
Malzeme Kullanma
-
Sentez
-
Yaratıcı Düşünme
Seramik – Seçmeli
Seramik dersi görsel sanatın toprakla buluştuğu, öğrencilerin bireysel bakış açılarının 3 boyutla şekillendiği plastik sanatlar branş dersidir. Ders öğrencilerin üç boyutlu görsel algısını geliştirir. Kavram oluşturma, planlama, ürün şekillendirmeye yönelik düşünsel ve materyal süreci hazırlama, proje sonucunda öz değerlendirme, analiz ve sentez yapma seramik dersi programının parçası olarak görülür. Üç boyutlu sanat olgusu, düzenlemede kurgusu, üç boyutla biçimlendirme, seramik boyalarını tanıma ve sırlama tekniği, temel renk ve kompozisyon bilgisi ve seramiğin fırınlanma süreci ders kapsamında yer alan konulardır.
Pre-AP Studio Art
Sanat ve tasarım okumak isteyen, meslek olarak seçen veya bu alanda daha üst seviyede eğitim almak isteyen öğrencilere yönelik açtığımız AP derslerine ön hazırlık dersidir. Öğrencilerin AP dersleri içeriğini anlamaları ve AP portfolyolarına destek çalışmaları için açılan bu ders, tempolu ve yüksek konsantrasyon gerektiren bir çalışma içeriğine sahiptir, iyi zamanlama ve planlama gerektirir. Ders etkinliklerinde uluslararası alanda isim yapmış türk ve yabancı sanatçıları tanırlar, çeşitli konuları inceleyerek farklı malzeme ve teknikleri deneyimlerler.
AP Studio Art – Seçmeli
AP Studio Art Programı, öğrencilere atölye dersi temellerinin verildiği ve üniversite başlangıç düzeyinde okutulan resim derslerine eşit öğrenim deneyimlerini içerir. Bu ders, motivasyonu çok yüksek, kendisini sanat ve tasarım alanında çalışmaya adamış öğrenciler içindir. AP Studio Art Programı, portfolyo çalışmaları, uygulamalı sanat deneyimleriyle ciddi olarak ilgilenen, kavram, kompozisyon, estetik öğeler ve fikirlerin uygulamaya konulmasında sistematik biçimde araştırma yapan ve bunu çalışmalarına yansıtan öğrenciler için tasarlanmıştır.
Etkinlikler
İngilizce
Lise İngilizce Bölümümüz anadili İngilizce olan, Avrupa’da, Amerika’da, Güney Amerika’da ve Doğu Asya’daki çeşitli okullarda deneyim kazanmış öğretmenlerden oluşmaktadır.
Hedefler:
Lise İngilizce Bölümünde, öğrencilerimizin aşağıdaki becerileri kazanmalarını hedeflemekteyiz:
- Akademik ortamda ve bunun haricindeki durumlarda akıcı ve kendine güvenli bir şekilde konuşmak,
- Eleştirel ve analitik olarak okuma ve düşünmek,
- Farklı kültürlere ve fikirlere okuyarak erişim sağlamak,
- Farklı akademik türlerde yazı yazmak (açıklayıcı yazı, ikna edici yazı vb.)
- Kısa öykü, şiir ve denemeyi de kapsayan akademik yazın türleri dışında yazabilmek,
- Çeşitli yazın türleri ve araçlarının kullanımında deneyim kazanmak,
- Dinleme becerilerini geliştirmek,
- Detaylı yönergeleri yardım almadan takip edebilmek,
- Uzun süren projelerde zaman yönetimini yürütebilmek,
- Etkin bir şekilde not tutmak,
- Farklı seviyelerde araştırma yapıp, kaynakları doğru olarak sunabilmek,
- Sunum becerileri geliştirmek,
- Teknolojiyi duyarlı ve amacına uygun olarak kullanmak.
Programı detaylı incelemek için lütfen tıklayın.
Matematik
Programın amacı öğrencilerimizin matematiksel kavram, bilgi ve prensiplerini kalıcı bir şekilde öğrenmelerini sağlamak ve eleştirel-yaratıcı düşünme becerilerini geliştirerek, var olan matematik potansiyellerini en üst seviyeye çıkarmaktır.
Hedefler
Matematik derslerinde öğrencilerin ;
- soyut ve analitik düşünme,
- problem çözebilme,
- sonuç – formül çıkarabilme
- bulunan sonucun-formülün geçerliliğini ve doğruluğunu ispatlayabilme
- matematik bilgisini günlük hayatta ve diğer disiplinlerde kullanabilme
becerilerini geliştirmelerine olanak sağlayacak periyodik olarak güncellenen bir program uygulanmaktadır.
Okulumuzda her yıl öğrencilerimize uyguladığımız PSAT, CEMC (The Centre of Mathematics and Computing – University of Waterloo), ve Üniversite hazırlık deneme sınavları (TYT ve YKS) gibi yurtiçi ve yurtdışı merkezli sınavlarla, uyguladığımız matematik programların geçerliliği-güvenirliği ve öğrencilerimizin gelişimleri sürekli olarak değerlendirilmekte ve ölçülmektedir.
Program
9. Sınıf
Ders haftada 7 saat işlenecektir.
Dersin Hedefleri:
- Öğrencilerin matematiksel ve mantıksal düşünme becerilerini geliştirmek
- Analiz ve sonuç elde etme becerilerini kazandırmak
- Matematik becerilerini günlük hayatlarında kullanmaları için öğrencileri teşvik etmek
- Lise döneminde bağımsız öğrenciler olabilmeleri için özgüvenlerini pekiştirmek
Ders İçeriği: Ders içeriği Milli Eğitim Bakanlığı’nın müfredatına göre yürütülür. 9. sınıfta bazı yeni kavramlar tanıtılır ve 8. ve daha önceki sınıflarda öğrencilere verilen diğer kavramların kapsamını genişletir. 9. sınıf dersi, öğrencileri matematik becerilerine hazırlar; geometri, istatistik, mantık, kümeler, denklemler ve eşitsizlikler gibi alanlarda ise lise matematiği için güçlü bir temel hazırlar. Öğrenciler dokuzuncu sınıfta gerçek hayata ilişkin bazı problemleri çözmeyi öğrenir. Böylece matematiksel düşüncelerinin sınırları, sınıfın dışına çıkarak daha hayatın içinden konulara odaklanır.
Öğrencilerle iletişim için Google Classroom kullanılır. Ders programı, öğretmen planı ve gerekli diğer tüm belgeler Google Classroom’a yüklenir. Ders materyalleri hem yüz yüze eğitimde hem de uzaktan eğitimde kullanıma uygundur.
Üniteler:
- 1. Ünite: Mantık
- 2. Ünite: Kümeler
- 3. Ünite: Denklemler ve Eşitsizlikler
- 4. Ünite: Üçgenler
- 5. Ünite: İstatistik ve Veri
Teknoloji: Öğrenciler veri analizi için Excel ya da Google Sheets kullanmayı öğrenecek.
10. Sınıf
Bu ders, Türk müfredatına uygun olacak şekilde, matematikteki önemli bazı temel konuları içerir. Bu dersin başlıca odağı fonksiyonlardır. Derste, fonksiyon kavramının yanı sıra polinom, ikinci derece, lineer, parçalı ve mutlak değer fonksiyonlar gibi bu kavramın temel ama önemli işlevleri de uygulama alanları üzerinden işlenir. Sayma teknikleri ile basit olasılık problemleri gerçek hayattan alınan örnekler üzerinden çalışılır. Cebirle ilgili konulara ek olarak, dörtgenler ve üç boyutlu cisimler öğrencilerin geometri dersindeki yeteneklerini geliştirecek ve 11. Sınıf geometri dersleri için bir temel hazırlayacak.
Konular:
- Sayma Prensipleri, Permütasyonlar ve Kombinasyonlar
- Basit Olasılık Problemleri
- Fonksiyonlar
- Polinomlar
- İkinci Derece Denklemler
- Dörtgenler ve Polinomlar
- Üç Boyutlu Cisimler
Bu dersin kazandıracağı beceriler:
- Neden sonuç ilişkisi kurma ve problem çözme
- Araç ve hesaplama stratejileri seçme
- Gerçek hayatın, matematiksel modellerle temsili
- İletişim ve Temsil
11. Sınıf
Hisar Okullarında kavramları, teknikleri, algoritmaları ve hesaplamaları öğretmenin yanı sıra öğrencilerimizin İngilizce matematik programları sayesinde matematik problemlerinin çözümünün getirdiği faydaları anlamasını sağlıyoruz.
Ayrıca öğrencilerimize şartlar ne olursa olsun farklı sorunların çözümünde yetkinlik ve esneklik kazandırmayı amaçlıyoruz. Bu doğrultuda, matematiğin gerçek hayatla bağlantılı olduğu uygulama alanlarını da teknoloji yardımıyla öğrencilerimize tanıtıyoruz.
Diğer sınıflar gibi 11. sınıfların matematik ders programı da öğrencilerin bu derslerden hem gündelik hayatta hem de kariyer hayatında en iyi şekilde yararlanması, karar verme süreçlerinde matematiği analiz yöntemi olarak gereğince kullanabilmeleri için tasarlandı.
Milli Eğitim Bakanlığı müfredatına uygun olarak aşağıdaki konular işlenecektir:
- Trigonometrik Fonksiyonlar
- Doğrunun Analitik İncelenmesi
- Fonksiyonların Uygulanması
- Parabol (İkinci Dereceden Fonksiyonların Grafikleri)
- Fonksiyon Dönüşümleri
- İkinci Dereceden Eşitsizlikler Sistemi
- Daire
- Üç Boyutlu Cisimler
- Koşullu Olasılık
12. Sınıf
Bu dersin amacı, öğrencilerin uygulamalı problemleri çözmek için yüksek matematikteki (diferansiyel katsayının çözülmesi ve integral) ve geometrideki (dönüşüm, analitik daire) temel kavramlar hakkındaki bilgilerini geliştirmektir.
Fonksiyonlar grafiksel, sayısal, analitik ve sözel olarak ifade edilir. Öğrencilerin üniversitede kullanacakları matematik bilgisinin de temeli hazırlanmış olur. Başlıca konular şunlardır:
- Üstel ve Logaritmik Fonksiyonlar
- Diziler
- Trigonometri
- Limit ve Süreklilik
- Türev
- İntegral
- Dairenin analitik incelenmesi
- Dönüşümler
Öğrencilerden her konuyu tanımalarını, yüksek matematiğin temellerini edinmelerini, kullanılan tanımları anlamalarını ve hem matematikte hem de günlük hayatta problem çözmek için kullanmalarını ve matematik becerilerini genişletmelerini bekliyoruz.
SEÇMELİ MATEMATİK DERSLERİ
10.Sınıf Pre-AP Yüksek Matematik
Pre-AP Yüksek Matematik, cebir, geometri ve fonksiyonların yüksek matematiğe hazırlık amacıyla bir araya getirildiği seçmeli bir derstir. Bu dersin başlıca odağı fonksiyonlardır. Derste, fonksiyon kavramının yanı sıra lineer, parçalı, mutlak değer, polinom, ikinci derece, trigonometrik üstel, logaritmik fonksiyonlar gibi bu kavramın temel ama önemli işlevleri işlenir.
Öğrenciler farklı temsiller (sayısal, grafiksel, cebirsel ve sözel) ile teknoloji (TI-84 hesap makineleri) kullanarak fonksiyonları ve eşitlikleri modeller, gerçek hayata ilişkin problemler çözer.
Özellikle, belirli hedefler öğrencilere aşağıdaki konularda yardımcı olacaktır:
- Üniversite seviyesi matematik derslerine hazırlık
- Öğrencilerin matematiksel ve mantıksal düşünme becerilerini geliştirmek
- Matematik becerilerini günlük hayatlarında kullanmaları için öğrencileri teşvik etmek
- Analiz etme ve sonuca varma konusunda gerekli becerileri kazandırmak
- Bireysel potansiyeli ortaya çıkarmak
Konular:
- Analitik Geometriye Giriş
- Fonksiyonlar
- Polinomlar
- İkinci Dereceden Fonksiyonlar
- Rasyonel İfadeler Ve Denklemler
- Eşitsizlikler
- Trigonometri
- Üstel ve Logaritmik Fonksiyonlar
11/12. Sınıf Yüksek Matematik AB/BC
AP Yüksek Matematik dersi, kavramsal olarak matematik bilgisinin geliştirilmesini sağlar. Öğrencilere her dersteki konu ve temsilleri birbirine bağlaması konusunda rehberlik eder. Farklı türdeki problemleri doğru şekilde çözme stratejileri ve teknikleri kullanmalarında yardımcı olur.
AP Yüksek Matematik AB müfredatı üniversitenin ilk yarı yılındaki yüksek matematik dersinin eş değeri iken, AP Yüksek Matematik BC dersi tek değişkenli yüksek matematik dersini dahil ederek AB dersinin müfredatını genişletir.
Başlıca konular şunlardır:
- Limitler
- Türevler
- İntegraller ve matematiğin temel teoremi (diferansiyel denklemler dahil)
(BC müfredatı, sonsuz integral ile polar ve parametrik fonksiyon hesaplamasını da kapsar) - Diziler – Taylor ve Maclaurin dizisi dahil (sadece BC dersinde)
Bu ders, hem matematikte bir arkaplanı olan hem de bağımsız çalışabilecek kadar gerekli iş etiğine sahip öğrencilere verilir. Dersler, öğrencilerin grafiksel ve cebirsel olarak, gerektiğinde TI-84 hesap makineleri kullanarak problem çözmesini gerektirir.
Bu dersin sınavı dünya çapında Mayıs ayında düzenlenir. Öğrencilere 45 çoktan seçmeli soru verilir. Sınav süresi 105 dakikadır. Ardından 6 ucu açık soru sorulur. Bu ikinci oturum da 90 dakikadır.
10/12. Sınıf AP İstatistik
AP İstatistik dersi haftada 4 saat işlenecektir. AP İstatistik Dersi için Ön Şartlar: Hisar Okulları, 6. ve 8. sınıflar arasında öğrencilere cebir, temel geometri ve analitik geometri dersleri sunmaktadır. 9. Sınıf matematik dersini başarıyla tamamlayan öğrenciler AP İstatistik dersi almaya hak kazanır.
Dersin Hedefleri: Ders, istatistiği öğrenme ve uygulamayı merkezine alır. Öğrenciler, ders boyunca düzenli olarak açıklanan becerileri geliştirmeli ve uygulamalıdır.
- (a) İstatistiksel Model Seçme
- (b) Veri Analizi
- (c) Olasılık ve Simülasyon Kullanma
- (d) İstatistiksel Argümantasyon
Ders İçeriği: Ders içeriği, ders programının önerilen aşamalarını içerecek şekilde yaygın tercih edilen ünitelere ayrılmıştır. Bu üniteler, genel olarak, kredi/veya seviye tespit sınavları gibi alanlarda, kolej ve üniversitelerin öğrencilerinden uzmanlaşmasını beklediği kavramsal ve içeriksel anlama çalışmalarından oluşur.
Konular:
- Ünite: Tek Değişkenli Veriyi Keşfetme
- Ünite: Çift Değişkenli Veriyi Keşfetme
- Ünite: Veri Toplama
- Olasılık, Rastgele Değişkenler ve Olasılık Dağılımları
- Ünite: Örnekleme Dağılımları
- Ünite: Kategorik Veri Oranlarına Yönelik Çıkarım
- Ünite: Sayısal Verilere Yönelik Çıkarım
- Ünite: Kategorik Veriye Yönelik Çıkarım: Ki-kare
- Ünite: Sayısal Verilere Yönelik Çıkarım: Eğim
Teknoloji: Öğrenciler, TI-84+ ve TI-Inspire gibi grafiksel hesap makinelerini günlük bazda kullanacaktır. TI atölyeleri düzenlenecektir. Pek çok faaliyet, grafiksel hesap makinelerinin kullanımını gerektirir. Öğrenciler, belirli istatiksel yazılımların istatistiksel çıktılarını okumayı öğrenecektir. Öğrencilerle iletişim için Google Classroom kullanılır. Ders programı, öğretmen planı ve gerekli diğer tüm belgeler Google Classroom’a yüklenir. Ders materyalleri hem yüz yüze eğitimde hem de uzaktan eğitimde kullanıma uygundur.
SAT
SAT sınavı, pek çok üniversite ve kolejin kabul kriterleri arasındadır. SAT; çoktan seçmeli, kalem ve kağıtla yapılan, College Board kurumu tarafından yürütülen bir yüksek eğitime giriş sınavıdır.
SAT’ın hedefi, lise öğrencilerinin üniversiteye hazır olup olmadığını ölçmek ve üniversitelere, aday öğrencilerin kabul esnasında birbirleriyle kıyaslanabileceği ortak bir veri noktası sağlamaktır. Kabul esnasında SAT sınav sonuçlarına verilen önem üniversiteden üniversiteye değişir.
Sınavda İngilizce ve matematik bölümleri bulunur. Türkiye’deki matematik müfredatı, sınavın kapsadığı konuların büyük çoğunluğu için yeterlidir ancak bazı öğrenciler zorunlu derslerinin yanında bilgilerini geliştirme ihtiyacı duyabilir. Bu sınavda istatistik ve olasılık soruları grafik ve/veya tablo yorumlama soruları ile iç içe geçmiş haldedir. Basit problemler ise uzun paragraflara gizlenmiştir. Kısacası sınav pratik aritmetik becerilerinin en üst düzeyde kullanılmasını gerektirir.
Dersimiz, öğrencileri bu fikirlerle tanıştırmayı ve varsa zayıflıklarını gidermelerini amaçlar.
YKS (TYT ve AYT) Üniversite Hazırlık Matematik ve Geometri
Dersimizin amacı öğrencilerimizi YKS sınavlarına hazırlık sürecinde tam donanımlı hale getirmektir. Derslerimizde 9.sınıftan 12. Sınıfa kadarki TYT-AYT Matematik ve Geometri konularının tümü işlenmekte, test teknikleri konusunda bilgi verilmekte, farklı kaynaklardan testler çözülmekte, deneme sınavlarıyla öğrencilerimizin deneyimi artırılmaktadır. Deneme sonuçlarına göre takip ve geri bildirimler yapılmakta, öğrencilerin ihtiyaçlarına göre de etüdler yapılmaktadır.
Etkinlikler
Modern Diller
Modern Diller Bölümü olarak, Fransızca, Almanca ve İspanyolca derslerimizde öğrencilerimize dil becerilerini geliştirebilecekleri, kültürel farkındalıklarını artırabilecekleri ve küresel dünyada etkili birer birey olabilecekleri bir dil öğrenme ortamı sunuyoruz. Lisede Hazırlık sınıfından başlayarak 12. sınıfın sonuna kadar süren ikinci yabancı dil programımızda, Avrupa Konseyi tarafından hazırlanmış Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve programını esas alarak planlıyoruz. Bu bağlamda; öğrencilerimizi, modern dünyaya uyum sağlayabilen, hedef dilin kültürel ve sosyal hayatı hakkında bilgi sahibi olan, 21. yüzyıl becerilerine hakim, eleştirel düşünebilen, yabancı dilde iletişimsel yeterlilik kazanmış birer dünya vatandaşı olarak yetiştirmeyi hedefliyoruz.
Öğrencilerimiz seviyelerine göre uluslararası geçerliliği olan ve dünya çapında kabul gören DELE – DELF – FIT isimli dil yeterlilik sınavlarına yönlendirilirler. Ayrıca seçmeli olarak sunulan, ileri seviye, PreAP ve AP dil dersleri alarak lisemizden mezun olurlar.
Bölüm Hedefleri: Modern Diller Bölümü’nün temel hedefleri, öğrencilerimizin dört temel dil becerisini (dinleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirerek, iletişimde yetkin bireyler olmalarını sağlamaktır. Bunun yanı sıra, dil öğrenimi sürecinde kültürel bilgi birikimi kazanmalarını ve farklı kültürlere saygı duyan bireyler olmalarını teşvik ediyoruz. Ortaokul süresince öğrencilere, öğrendikleri dillerde kendilerini özgüvenle ifade edebilme, anadil dışındaki kaynakları etkili bir şekilde kullanabilme yetkinliği kazandırmayı amaçlıyoruz.
Ders İşleme Biçimi: Derslerimiz, öğrenci merkezli ve etkileşimli bir yaklaşımla işlenmektedir. Öğrenciler, dil öğrenim süreçlerinde rol oynayan aktif katılımcılar olarak, çeşitli etkinlikler ve projeler aracılığıyla öğrendiklerini pekiştirirler. Grup çalışmaları, dil oyunları, rol yapma aktiviteleri ve dijital kaynaklar ders işleyişimizin önemli bir parçasıdır. Teknoloji destekli eğitim materyalleri ile öğrencilerimizin dil becerilerini geliştirmelerini sağlıyoruz. Aynı zamanda, öğrencilerin bireysel öğrenme hızlarına uygun ders materyalleri sunarak, kişiselleştirilmiş bir öğrenme deneyimi sunuyoruz.
Bölüm Projeleri: Modern Diller Bölümü olarak öğrencilerimize yabancı dili yalnızca sınıfta öğrenilen bir bilgi değil, hayatın her alanında kullanılabilecek bir beceri olarak kazandırmayı amaçlıyoruz. Bu doğrultuda, dil seviyelerine göre özel olarak tasarlanmış projeler ve etkinliklerle öğrencilerimizin dil öğrenme sürecini daha eğlenceli ve etkili hale getirmeyi hedefliyoruz.
Bu projelerimizden örnekler:
Dijital Pasaport – “Kendini Tanıt” isimli A1 başlangıç seviyesinde yapılan projemizde öğrenciler, öğrendikleri temel ifadeleri kullanarak bir dijital video veya sunum hazırlar. Bu sunumlarda, adlarını, yaşlarını, hobilerini, ailelerini ve sevdikleri şeyleri anlatırlar. Proje, öğrencilerin hem yazılı hem de sözlü iletişim becerilerini geliştirmelerini hedefler.
Uluslararası Tatlar – “Dünya Mutfakları“ isimli A2 seviyesinde yapılan projemizde, öğrenciler dünya mutfaklarından farklı yemekleri araştırarak bu yemeklerin tariflerini hedef dilde yazılı ve sözlü olarak sunarlar. Öğrenciler, hazırladıkları bu yemekleri yaparken videolarını çekerek birer yemek tarifi verme videosu oluştururlar. Proje, hem dil becerilerini hem de kültürel farkındalıklarını artırmayı hedefler.
Global Vatandaşlık – “Sosyal Sorumluluk Kampanyası” isimli B1 seviyesinde yapılan projemizde öğrenciler, küresel veya yerel bir sosyal soruna dikkat çekmek amacıyla bir kampanya başlatır. Öğrenciler, seçtikleri bir sosyal konu (çevre, insan hakları, hayvan hakları, vb.) hakkında araştırma yapar ve kampanya metinleri ve posterler hazırlar. Projelerini diğer öğrencilere sunarak farkındalık yaratmayı hedeflerler.
Ölçme ve Değerlendirme: Ölçme ve değerlendirme sürecimiz, öğrencilerin dil becerilerini çok yönlü bir şekilde değerlendirmeyi hedefler. Sadece sınavlar değil, aynı zamanda projeler, performans ödevleri ve derse katılım gibi unsurlar da değerlendirme sürecine dahil edilmektedir. Sürekli geri bildirim mekanizmalarıyla öğrencilerimizin dil gelişimlerini izleyerek, onları öğrenme yolculuklarında destekliyoruz. Her dönem sonunda yapılan yazılı ve sözlü sınavların yanı sıra, yıl boyunca yapılan izleme çalışmalarıyla öğrencilerimizin gelişimlerini takip ediyoruz.
Müzik
Hisar Okulları’nda Müzik eğitimi, Okulöncesi 1-2-3. Sınıflarda müzik eğitimi toplu ders olarak yapılmaktadır. Müzik programımızdaki dikey yapılandırma ile öğrencilerimiz 4. Sınıftan itibaren eğitim görecekleri branş derslerine kademeli olarak hazırlanmaktadırlar. Ortaokul ve Lise eğitimleri boyunca seçtikleri branşta yetkinleşmektedirler.
Branş Dersleri
Okulumuzda 4. sınıftan itibaren toplu Müzik dersleri yerini, Milli Eğitim Bakanlığı müzik dersi müfredatı kapsamı içinde, öğrencilerimizin yetenekleri ve istekleri doğrultusunda seçecekleri enstrüman branşı derslerine bırakmaktadır.
Bu sistemin temeli öğrencimizin seçeceği enstrümanın eğitimini almasına dayanmaktadır. Ancak bu seçimlerin doğruluğundan emin olabilmek, çoğu zaman belli bir deneme süresi gerektirmektedir.
Bu uygulama da öğrencimiz için en doğru enstrüman seçiminin yapılması 3. sınıf boyunca müzik derslerinde yapılacak öğretmen gözlemleri sonucu şekillenir.
Öğrencilerimiz, 4. Sınıftan itibaren piyano, keman, klasik gitar, flüt, trompet, saxafon, klarnet, vokal, perküsyon branşlarından birini seçerek müzik eğitimine 8. sınıfın sonuna kadar devam ederler, Lise seviyesinde enstrüman eğitimini seçmeli ders seçenekleriyle arttırma şansına sahiptirler.
5. Sınıftan itibaren, Ortaokul ve Lise seviyesinde faaliyet gösteren Orkestra Klüpleri her seviyeden öğrencilere toplu halde müzik yapma fırsatı sunar.
Branşlaşmanın amacı, öğrencimizin okulumuzdan mezun olurken iyi seviyede enstrüman çalmasını, öğrencilik yıllarında okul orkestralarında görev almasını hedefler.
Sosyal Bilimler
Hisar Lisesi Sosyal Bilimler Bölüm derslerinin temel amacı, yaşamı bir olaylar yığını olarak aktarmak yerine eleştirel düşünme zemininde yaşamın kodlarını ve evrensel değerleri entelektüel duyarlılıkla, “ötekileştirmeye” yer vermeden keşfettirmeye çalışmaktır. Tüm ders içerikleri ve ders dışı etkinlikler bu yaklaşım doğrultusunda yapılandırılmaktadır.
Tüm seviyelerde dersle ilgili duyurular, sınav konuları, ünite kitapçıkları, çalışma kağıtları, ek metinler ve proje konuları Google Clasroom ortamında yürütülür.
Hedefler
Sosyal Bilimler derslerinde, temel kavramlar doğrultusunda, olgu ve olaylar bilgisi sarmal olarak 9. Sınıftan 12. Sınıfa kadar yapılandırılırken öğrencinin temel becerileri deneyimleyerek, yaşamın kendisine transfer edebilmesi hedeflenmektedir.
Derslerde hedeflenen temel beceriler şu şekildedir:
- Analitik düşünme
- Sentez yapma
- Eleştirel düşünme
- Mekânı ve zamanı algılama ve yorumlama
- Olgular ve kavramlar arasında neden-sonuç ilişkisi kurma
- İnsan hakları norm ve değerlerini uygulama
- Evrensel değerler doğrultusunda düşünme ve yorumlama
- Görsel malzemeyi yorumlama
- Araştırma yapma
- Okuma- dinleme
- Not alma ve metin oluşturma
- Sunum yapma
- Transfer yapma
Coğrafya
9. Sınıf
Coğrafyanın bütünsel yaklaşımına uygun olarak tüm konuları ve etkileşimi biçimde belirlenmiş olan Doğal Sistemler, Beşeri Sistemler, Mekansal Sentez Türkiye, Bölgeler ve Ülkeler ile Çevre ve Toplumdan oluşan öğrenme alanlarında konu ve temalar, 9-10-11 ve 12 Sınıflar dersleri içerisine entegre olmuş durumdadır.
9. Sınıflarda bu öğrenme alanlarından Doğal Sistemlere ait kazanımlar ağırlıkta olup bu seviyede; Doğa ve İnsan, Harita Bilgisi, Yerkürenin Şekil ve Hareketleri, İklim Elemanları ve tipleri gibi konular yer almaktadır. Yıl boyunca öğrencilerimizin harita okuma ve kullanma, gözlem ve sorgulama, grafik, tablo, diyagram oluşturma ve yorumlama, zamanı, değişim ve sürekliliği algılama, kanıt kullanma becerilerini geliştirmeleri hedeflenir.
10. Sınıf
Bu seviyede öğrencilerimizin yakın çevresinden başlayarak kendi mekânına ve dünyaya ait mekânsal değerlere ve sorunlara sahip çıkma bilincini geliştirmek temel hedeftir. Konular bütünsel olarak etkileşimi ve oluşan dokuları açıklar nitelikte, yerel, ulusal ve küresel ölçekte incelenir. Yeryüzünün iç Yapısı ve Oluşum Süreci, Kayalar ve önemi, Levha tektoniği, Su, Toprak ve Bitkiler, Nüfusun Gelişimi, Dağılışı ve Nitelikleri, Dünyada ve Türkiye’de Göçlerin Nedenleri ve Sonuçları, Ulaşım, Ekonomik etkinlikler konuları yer almaktadır. Bu konular ele alınırken bu unsurlara ait küresel ve yerel ölçekte ortaya çıkan sorunlar bu sorunu yaratan etkenler ve bunların çözümleri tartışma ortamı yaratılarak incelenir.
11. Sınıf
Bu seviyedeki Coğrafya derslerinde; Ekosistemler, ekolojik döngüler ve bunlara insan müdahaleleri ve etkileri, nüfus politikaları ve bunun sosyo-kültürel ekonomik etkileri, şehirsel gelişim ve etkileri, dünyada ve ülkemizde ekonomik etkinlikler, Doğal kaynaklar ekonomisi arasındaki ilişki, Türkiye ekonomik tarihçesi, Türkiye ekonomisinin sektör bazında diğer ülkelerle kıyaslanması, Türkiye arazi kullanımı arazi kullanımının doğru yada yanlış kullanılmasının etkileri, doğal afetler, gelişmiş ve geri kalmış ülke analizleri, çevreyi etkili kullanma konuları incelenir.
12. Sınıf
Bu derste, ekstrem doğa olayları, geleceğin dünyası, Türkiye’nin ekonomik etkinlikleri (turizm ve ulaşım), küresel ortamda ülkelerin gelişmişlik düzeyleri, çatışma bölgeleri, ülke-doğal kaynak ilişkileri ve insan etkinliklerinin ve varlığının doğa üzerinde yarattığı değişimler konu edinilir. Derslerde sık sık yapılan okumalar (metin, gazete, roman, makaleler) ve izlettirilen konulara uygun video ve filmlerle yaşanılan mekâna insanın yaptığı değişim ve sonuçları tartışılıp, öneriler getirilmesi için fırsat yaratılır. Bu düzeyde, Coğrafya programının sarmal yapısı gereği, konular, öğrencilerin okuduğunu anlayan, dünyadaki ve Türkiye’deki siyasi olayları analiz edebilen, tartışabilen düzeyde oldukları kabul edilerek ele alınır. Doğal afetler ve çevre sorunları değerlendirilerek, korunma ve önlem alma yollarına yönelik uygulamaların öğrenciler tarafından tartışması sağlanır.
SEÇMELİ DERSLER
Siyasi Coğrafya
Siyasi Coğrafya, Jeopolitik bir ülkenin, birliğin veya bölgenin, Dünya üzerinde bulunduğu yerden kaynaklanan politik avantaj veya dezavantajları ile ülkelerin Dünya Siyasi sahnesindeki etkisini inceler. Ülkelerin bugünkü siyasi ve ekonomik etkileri geçmişten ayrı olarak düşünülemez. Dolayısıyla bu etkinin oluşmasında geçmişten gelen iç ve dış sorunlar ile doğal kaynakların ve stratejik konumun etkisi yadsınamaz. Bu derste başta ülkemiz olmak üzere ABD, Çin, Avrupa Birliği ve tüm büyük ülkeler ile çatışma bölgeleri, petrol bölgeleri gibi konular işlenmektedir.
Temek Yeterlilik Testi (TYT) Coğrafya
Seçmeli Coğrafya dersi 12. Sınıflarda haftada 2 ders saati olarak uygulanır. Bu dersin uygulanma amacı öğrencilerimizi üniversite sınavına hazırlamaktır. Liseyi bitiren bütün öğrencilerin girdiği ortak sınav olan TYT’de sorular 9. ve 10. Sınıf coğrafya dersi konularını kapsamaktadır. Bu derste temel amacımız 9. ve 10. Sınıf coğrafya konularının tekrarını ve bu konularla ilgili test çalışmaları yapmaktır.
Yaratıcılık ve İnovasyon
Çeşitli inovasyon türlerinin ele alındığı, yaratıcı düşünme becerilerine yönelik uygulamaları kapsayan ve farklı disiplinleri bir araya getiren süreçleri içermektedir.
Dersin Amacı: Yaratıcılık, iletişim, iş birliği içinde çalışma, eleştirel düşünme, sorgulama, basit düzeyde girişimcilik becerilerini geliştirmeyi hedeflemektedir. Geleneklerin dışına çıkarak orijinal düşünmeyi, sosyal faydalılığı olan ürünler veya fikirler yaratabilme yeteneğinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Toplumsal, sosyal, çevresel birçok ihtiyaç ve problemlere yönelik yeni fikirlerin geliştirilmesi; hiç olmayan yepyeni çözümler üretilmesi aynı zamanda hâli hazırdaki uygulamalardan daha etkin çözümler sunma süreçleri konusunda nasıl bir yol haritası izleyeceklerini geliştireceklerdir. Öğrenciler, buradan edindikleri tecrübelerle inovatif düşünme, sorun çözme becerilerine katkı sağlayabileceklerdir.
Uluslararası İlişkiler
Bir ülkede, dünyanın tamamı veya bir kısmında, doğal, beşeri ve ekonomik olayların dağılışları, aralarındaki bağlantılar ile neden ve sonuçlarını inceleyerek, devlet işleyişi ile görüşleri ele almaktadır. Kutup bölgeleri ve ekvatoral Afrika devlet yapılarının zayıf olması, orta enlemlerde güçlü ve köklü devletlerin kurulması, coğrafyanın siyasete etkisi incelenecektir.
Öğrenciler dış siyasette coğrafi kuralların etkisini gözlemleyerek; mekan, kültür, ekonomi, modern dünya teknolojisi ve geçmiş arasındaki ilişkiyi kurabileceklerdir. Günümüz dış politikasını yorumlayabilme, diplomasi mantığını anlayabilme becerilerini geliştirebileceklerdir.
Siyasi Coğrafya
Ülkelerin bulundukları yerden kaynaklanan avantaj ve dezavantajlarını, iç ve dış jeopolitik durumlarını, bir politik hedefe varmak için yaptıkları tüm siyasi, ekonomik ve sosyal faaliyetlerin tümünü anlamaya çalışmak. Bir tür uluslar arası ilişkiler. Dünya’daki büyük ülkelerin, grupların, birliklerin ve çatışma bölgeleri ile stratejik kaynakların durumunu anlamak.
Ekoloji ve Çevre bilimleri
Dünya her geçen gün Küresel Isınma ve genel bir ifade ile çevre sorunları ile karşı karşıya gelmektedir. Çevre sorunlarının sebepleri, sonuçları ve çözüm önerilerinin ayrıntılı olarak ele alındığı bir ders programı ile aynı zamanda çevre sorunlarına duyarlılık da kazandırma hedefi olacaktır.
Ekonomi
Felsefe
Mantık
Psikoloji
Sanat Tarihi
Sosyoloji
Tarih
Etkinlikler
Türk Dili ve Edebiyatı
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümümüz, sürekli yenilenen ve geliştirilen ders içerikleriyle oluşmuş, öğrenci merkezli bir anlayış içinde düzenlenen öğrenim programları yürütmektedir.
Türk ve dünya edebiyatının seçkin örneklerini okuyan öğrencilerimiz, yurt dışı ve yurt içi üniversite yaşamlarında da etkin olarak kullanacakları eser inceleme yöntemleri edinmektedir. Süreç odaklı ölçme değerlendirme aşamalarıyla yapılandırılan derslerimizde, öğrencilerimizin edebî makale ile eleştirel yazı yazma becerileri üst düzeye taşınmaktadır.
Temel yaklaşımımız, öğrencilerimizin ana dilini iletişimde etkili bir araç olarak kullanmalarını, çevrelerinde gelişen sanat etkinliklerinin iyi birer izleyicisi olmalarını, yaşadıkları dünyanın sorunlarının farkında ve bunlara çözüm üreten bir duyarlılık içinde davranmalarını, 21. yüzyıl becerilerine sahip bireyler olmalarını sağlamaktır.
Hedefler
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünün hedefleri;
- Ana dilini doğru ve akıcı kullanan, okuduklarını ve izlediklerini anlayan, dinleyip tasarladıklarını sözlü ve yazılı olarak doğru ve amaca uygun olarak anlatan,
- Türk ve dünya edebiyatından yetkin eserlerle tanışarak ulusal ve evrensel değerleri içselleştiren,
- Sanata ve doğaya; dünyadaki ve ülkesindeki olaylara duyarlı, günceli takip eden,
- Edebî makale yazabilen ve yapıta dönük düşüncelerini etkin bir şekilde ifade edebilen,
- Süreç odaklı ölçme değerlendirme ile bireysel birikim ve becerilerini ortaya koyarak bir eseri bütünlüklü bir biçimde inceleyebilen,
- 21. yüzyıl için gereken “eleştirel düşünme”, “sözlü ve yazılı iletişim”, “kültürel farkındalık”, “ana dilde yeterlilik”, “takım çalışması”, “çok kültürlülük”, “bilgiye etkili bir biçimde erişme”, “eğitim teknolojilerini doğru ve etkili kullanabilme” gibi temel becerileri temel alarak entelektüel birikimini geliştiren,
- Bilgiye ulaşmada teknolojiyi doğru şekilde kullanarak bireysel farklılığını ortaya koyan,
- Atatürk ilke ve inkılaplarından yola çıkarak yaratılan değerleri kültürel ve evrensel boyutta uygulayabilen bireyler yetiştirmektir.
Program
9. Sınıf
9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı dersi haftada 5 saattir. Bu ders temel edebiyat bilgi ve kavramlarına giriş niteliği taşır. Öğrencilerin ileriki sınıflarda Edebiyat derslerindeki başarısı, 9. Sınıf müfredatını özümsemeleriyle yakından ilişkilidir. Müfredat, tür ve metin bilgisinin yanında, anlama-yorumlama, eser-film analizi ve karşılaştırma teknikleri gibi edebiyatın temel bilgilerini içeren konulardan oluşmaktadır. Bu düzeyde Türkçe’nin temel kuralları pekiştirilerek öğrenciler; tiyatro, şiir, öykü ve roman türlerinden Türk ve dünya edebiyatının seçkin örnekleriyle tanışırlar. Dersin ölçme-değerlendirme süreci, bu eserler üzerine yazdırılan inceleme yazılarından, yapılan projelerden ve grup çalışmalarından oluşmaktadır. Bu çalışmalarda her öğrenci, bireysel ilgi ve yeteneğine göre çalışabilmekte ve süreç sonunda ortaya koyduğu ürünlerle bunu somutlaştırmaktadır.
Derste okunan kitaplar: “Birikim” Ders Notları; Midas’ın Kulakları, Güngör Dilmen; Fahrenheit 451, Rad Bradbury; Türk ve dünya edebiyatından şiir ve öykü seçkileri
10. Sınıf
10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı dersi haftada 5 saattir. Bu ders, Türk edebiyatı tarihinin İslamiyet öncesi (sözlü ve yazılı edebiyat) ve İslamiyet etkisindeki (Halk edebiyatı ve Divan edebiyatı) dönemlerini kapsar. Bu düzeyde tema, konu, ana düşünce, konunun sınırlandırılması, anlatım yöntem ve teknikleri, anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yolları ile paragraf ve metin analizleri yapılır. Bu bağlamda öğrenciler, Türk ve dünya edebiyatının seçkin örnekleriyle tanışırlar. Dersin ölçme-değerlendirme süreci, bu eserler üzerine yazdırılan inceleme yazılarından, yapılan projelerden ve grup çalışmalarından oluşmaktadır. Bu çalışmalarda her öğrenci, bireysel ilgi ve yeteneğine göre çalışabilmekte ve süreç sonunda ortaya koyduğu ürünlerle bunu somutlaştırmaktadır.
Derste okunan kitaplar: “Birikim” Ders Notları; Dede Korkut Kitabı; Dönüşüm, Franz Kafka; Simyacı, Paulo Coelho; Berci Kristin Çöp Masalları, Latife Tekin
11. Sınıf
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı dersi haftada 5 saattir. Bu ders, “Doğu-Batı” kavramlarından yola çıkılarak Türk edebiyat dönemlerinden Tanzimat süreciyle başlayıp Milli Mücadele Dönemine kadar olan kısımları kapsar. Bununla birlikte Batı edebiyatı akımları da incelenen edebiyat dönemlerine paralel olarak eser/film analizleri yardımıyla incelenir. Bu düzeyde tema, konu, ana düşünce, anlatım yöntem ve teknikleri, anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yolları ile paragraf ve metin analizleri yapılır. Bu bağlamda öğrenciler, Türk ve dünya edebiyatının seçkin örnekleriyle tanışırlar. Dersin ölçme-değerlendirme süreci, bu eserler üzerine yazdırılan inceleme yazılarından, yapılan projelerden ve grup çalışmalarından oluşmaktadır. Bu çalışmalarda her öğrenci, bireysel ilgi ve yeteneğine göre çalışabilmekte ve süreç sonunda ortaya koyduğu ürünlerle bunu somutlaştırmaktadır.
Derste okunan kitaplar: “Birikim” Ders Notları; Paranın Cinleri, Murathan Mungan; Sessiz Ev, Orhan Pamuk
12. Sınıf
12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı dersi haftada 5 saattir. Bu ders, Türk edebiyatı dönemlerinden Milli edebiyat süreciyle başlayıp Cumhuriyet edebiyatı ile devam ederek günümüz Türk edebiyatı sürecini kapsamaktadır. Bu düzeyde tema, konu, ana düşünce, anlatım yöntem ve teknikleri, anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yolları ile paragraf ve metin analizleri yapılır. Bu bağlamda öğrenciler, Türk ve dünya edebiyatının seçkin örnekleriyle tanışırlar. Dersin ölçme-değerlendirme süreci, bu eserler üzerine yazdırılan inceleme yazılarından, yapılan projelerden ve grup çalışmalarından oluşmaktadır. Bu çalışmalarda her öğrenci, bireysel ilgi ve yeteneğine göre çalışabilmekte ve süreç sonunda ortaya koyduğu ürünlerle bunu somutlaştırmaktadır.
SEÇMELİ DERSLER
Sinema ve Edebiyat – 11. Sınıf
Sinemanın gücü; farklı insanların, dünyaların ve deneyimlerin keşfedilmesi için algıların ve önyargıların yıkılarak kişilerin ulaşamadığı hayatlara ulaşabilmesinde yatmaktadır. Bu noktada sinemanın “yedinci sanat” olarak öne çıkması, kişinin sinemayı kendisini ifade edeceği sanat dalı olarak görmesiyle gerçekleşir. İnsanın kendisini ifadesi etmesi devreye girince sinema kendisinden önceki sanat dallarının hepsiyle az çok ilişki içindedir fakat içlerinde en güçlü bağını edebiyatla kurar. Bu iki özgün ve bağımsız sanat dalının tek ortak yönü malzemeyi yoğurmadaki geniş özgürlükleridir. Birisi kelimelerle kendini ifade ederken diğeri görüntülerle kendi gerçekliğini yakalar. Bu iki sanatı ortak bir şekilde ele almak bireyi algısal olarak geliştirirken kişiye hayata farklı yönden bakmayı da öğretecektir.
Sinema ve Edebiyat Dersiyle öğrencilerin;
- Farkındalık düzeylerini geliştirmek,
- Kendilerine özgü sanatsal bakış açısı kazanmaları,
- Sinemanın ve edebiyatın dinamik yapısını göz önünde bulundurarak her geçen gün yenilenen/değişen alanlar olduğu için değişim algısını yakalamaları,
- Gündelik ve mesleki hayatlarındaki ilişkilerinde başarılı olmaları,
- Diğer kültürler hakkında bilgi sahibi olarak zenginleşmeleri,
- İki disiplinin ürünleri aracılığıyla milli, manevi, ahlaki, kültürel ve evrensel değerleri tanımaları ve benimsemeleri,
- Estetik zevk düzeylerini geliştirmelerini sağlamak amaçlanmaktadır.
Derste izlenen filmler: Türk ve dünya sinemasından çeşitli filmler sinema dili bağlamında izlenmektedir.
Osmanlı Türkçesi – 11. Sınıf
“Osmanlı Türkçesi” dersi 10, 11 ve 12. Sınıflardan dile, tarihe, kültüre ve edebiyata ilgi duyan öğrencilere yöneliktir. Bir başlangıç, giriş niteliğindeki derste, öncelikle Osmanlı Türkçesi’nin, Türkiye Türkçesi’nin tarihsel seyri içindeki yeri üzerinde durulur; ardından “alfabe” ve özellikleri tanıtılarak harflerin “başta, ortada, sonda” aldıkları farklı biçimler; “ünlü, ünsüzlerin ve eklerin özellikleri, rakam ve noktalama işaretleri” gösterilerek çözümlenir. Yaklaşık iki ay süren bu giriş derslerinden sonra, ilk dönem boyunca 20. yüzyılın ilk çeyreğinden dergi-gazete örnekleri ve dönemin yazar/şairlerinden kolay metinler okunur. Bu metinler, dönemin gazetelerinden, mizah dergilerinden ve/ya dönemin şair ve yazarlarından seçilecek öykü, roman ve şiir parçalarından oluşur.
İkinci dönem boyunca metin okumanın sürdürüldüğü derste, söz konusu yazıyla yazılmış görece daha zor metinleri anlamaya yardımcı bazı önemli gramer biçimlerinden de bahsedilir. Yıl sonuna doğru Sait Faik, Orhan Veli, Sabahattin Ali, Ahmet Hamdi Tanpınar, Aziz Nesin gibi 20. yüzyılın önde gelen modern edebiyatçılarının el yazılarından da parçalar okutulması hedeflenmektedir.
Dersi alacak ve hakkıyla çalışacak öğrencilerin, dilin kültür taşıyıcılığı da göz önünde bulundurulduğunda kültürle bir bağ kurmaları, yaşadıkları şehrin tarihî ve kültürel dokusunu fark etmeleri dersin hedeflerinden biridir. Bu kapsamda, öğrencilere İstanbul’daki sahafları tanıtmak, buralara geziler düzenlemek ve kitap/sahaf fuarlarına katılmak amaçlanmaktadır. Bunlarla beraber, derste öğrencilere yoğun bir biçimde sözlük de kullandırılacağından ders, öğrencilerin söz dağarcığına da ciddi katkı sağlayacaktır.
Eleştirel Okuma Dersi
Edebiyat bir çağrışımlar ve anlamlandırmalar dünyasıdır. Kurmaca metinler; okuyucunun hayatla eser arasında çeşitli anlam düzeylerinde ve çok yönlü olarak kavramsal ilişkiler kurmasını sağlar. Eleştirel okuma bireyin okudukları hakkında düşünmesi, okuduklarını değerlendirmesi ve okuduklarına ilişkin kendi yargılarını alışkanlık durumuna getirmesi olarak tanımlanmaktadır. Eleştirel okuma yaklaşımı, eleştirel düşünme becerilerinin okumada kullanılmasını içermektedir. Kurmaca metinlerde, okuyucu metni anlamlandırırken onunla etkileşime geçerek sorgulayıcı bir bakış açısıyla yaklaşır. Metinde anlatılanı olduğu gibi kabul etmez, kendi anlamlandırma sürecinden geçirerek yorumlar ve yeniden yapılandırır.
“Eleştirel Okuma” Dersi Öğretim Programıyla öğrencilerin;
-
Çok yönlü bakış açıları geliştirmesi,
-
Kendini ve dünyayı anlaması ve yorumlaması,
-
Olayları neden-sonuç ilişkilerine göre değerlendirmesi,
-
Düşünce üretmesi, düşünceleri düzenlemesi ve görüşleri karşılaştırması,
-
Çıkarımda bulunması,
-
Tartışmaları değerlendirmesi ve problem çözme yeteneklerinin gelişmesi,
-
Eleştirel ve yaratıcı düşünmesi,
-
Metinler arası okuma yapabilmesi,
-
Farkındalığa sahip olması amaçlanmıştır.
Kitaplarımız: “Eleştirel Okuma”, Emin Özdemir, Bilgi Yayınevi; “Kırmızı Pazartesi”, Gabriel Garcia Marquez
TED Konuşmaları Dersi
İnsanoğlunun gelişimindeki her anlamlı adım, insanlar fikirlerini birbirleriyle paylaştığı ve sonrasında bu fikirleri gerçeğe dönüştürme yolunda işbirliği yaptıkları için atılmıştır.
“TED Konuşmaları” dersinin amacı, “etkili konuşma sanatı” olan hitabeti modern çağ için yeniden şekillendirmek, yeni bir sunum okur-yazarlığına doğru yeni basamaklar oluşturmaktır. Bu dersle ister iş hayatında ister eğitimde isterse sahnede olsun açıklamayı, ilham vermeyi, bilgilendirmeyi ya da ikna etmeyi hedefleyen her tür konuşmaya destek vermek ve konuşma yapmanın farklı, heyecanlı, güç kazandırıcı bir rolü olduğunu vurgulamak hedeflenmektedir.
“TED Konuşmaları” Dersi Öğretim Programıyla öğrencilerin;
l. Fikirlerini doğru ve etkili aktarmanın birey ve toplum hayatındaki önemini kavrayabilmeleri,
2. Sesini ve beden dilini etkili kullanabilmeleri,
3. Duygu, düşünce ve hayallerini etkili ve ilişkilendirilmiş biçimde ifade edebilmeleri,
4. Konuşmalarını bir metafor ve hikayeleştirme çerçevesinde gerçekleştirebilmeleri,
5. Konuşmalarını ilgi çekici bir şekilde sunabilmeleri,
6. Söz varlığını zenginleştirme ve okuma alışkanlığı kazanmanın konuşmacı açısından önemini kavrayabilmeleri,
7. İyi bir konuşmacının özelliklerini (fiziksel, psikolojik, kültürel, teknik, sosyal vb.) kavrayabilmeleri,
8. Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanmaya özen gösterebilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin Kaynak Kitapları / Notları:
-
Chris J. Anderson, TED Konuşmaları Başvuru Rehberi
-
MEB, Diksiyon ve Hitabet Öğretmen Kılavuz Kitabı 9-12
-
Ali Selçuk, Diksiyon ve Hitabet
-
Emin Özdemir, Konuşma Sanatı
-
Michael C. Corballis, İşaretten Konuşmaya, Dilin Kökeni ve Gelişimi
-
Carmine Gallo, TED gibi Konuş, Dünyanın En İyi Beyinlerine Göre Topluluk Önünde Konuşmanın 9 Sırrı
-
Carmine Gallo, Hikaye Anlatıcısının Sırrı, Ted Konuşmalarından Girişim Efsanelerine
-
Chris J. Anderson, TED Konuşmaları Başvuru Rehberi
-
Stephen R. Covey, Etkili İnsanların 7 Alışkanlığı
Kurgunun Gerçekliği
“Kurgunun Gerçekliği” dersinin amacı; öğrencilerin, kurgusal metinleri oluşturan dinamiklerde tarihsel zemini görebilmelerini sağlayarak bu sürecin, kurguyu oluşturan unsurlar üzerindeki etkilerini ortaya çıkarmaktır. Seçilen bir metni, edebiyat ve tarih öğretmenlerinin yönlendirmesiyle inceleyen öğrenciler, metnin yanında Türk ve dünya sinemasından verilen örneklerle bütünsel bir bakış yakalar.
Dersin Alt amaçları:
a.19.yüzyıldan başlayarak günümüze kadar Türk ve dünya edebiyatından birden fazla eser seçilir. Bu eserler üzerinden tarihsel ve edebi çözümlemeler yapılır.
b. Tarihsel unsurların olay örgüsü (zaman, mekan, kişi, olay) üzerindeki etkileri incelenir.
c. Öğrencilerin yer ve zaman bağlamını görebilmeleri için uygun bir öykü seçilerek derslerin kurgunun geçtiği yerde yapılması planlanmaktadır.
Tarih ve edebiyat dersi öğretmenlerinin birlikte planladığı ve şekillendirdiği “Kurgunun Gerçekliği” dersi, disiplinler arası iş birliğinin somut göstergesi olarak öğrencilere farklı bir bakış açısı yakalama fırsatı sağlamaktadır.
YKS Yurt İçi Hazırlık – 12. Sınıf
Sınavlara yönelik yapılan hazırlık çalışmaları basılı ve dijital kaynaklarla desteklenmektedir. Bu kapsamda ders anlatım föyleri, soru bankaları, konu değerlendirme sınavları ve işlenen konulardan ya da genel olmak üzere deneme sınavları uygulanmaktadır.
* Seviyelere göre ders içerikleri, konuları, kitaplar, okul sonrası çalışmaları, kullanılan kaynaklar ve ders malzemeleri bilgilerini içeren mektuplar her eğitim-öğretim yılı başında öğrenci ve velilerimizle paylaşılmaktadır.
Etkinlikler
Üniversite Danışmanlık ve Kariyer Merkezi
Hisar Okulları Üniversite Danışmanlık ve Kariyer Merkezi sayfasına ulaşmak için lütfen tıklayınız.