Toplumsal Etki Merkezi

Toplumsal Etki  Merkezi, Hisar Okulları ekosistemine sosyal sorumluluk ve gönüllülük bilincini güçlendirmeyi, dünyadaki ve ülkemizdeki sosyal sorunsallara duyarlılık geliştirmeyi, yürütülen çalışmalar arasında eşgüdüm sağlayarak, öğrenci, öğretmen, çalışan, veli, mezun ve okul çevresini, sosyal fayda sağlamak üzere, harekete geçirmeyi hedeflemektedir. THM geliştirdiği çalışma programlarıyla, okulun tüm paydaşlarını, toplum ve doğa odaklı düşünen, sürdürülebilir ekosisteme uyumlu, kapsayıcı pratikler geliştiren, etkin birer dünya yurttaşı olmaya teşvik edecektir.

Sosyal sorumluluk bilinci olan birey, parçası olduğu ekosistemin ihtiyaçlarının ve sorunlarının farkındadır ve çözüm üretmeye yönelik bireysel ve kolektif eylemlerde bulunur. Toplumsal Etki  Merkezi, sosyal sorumluluk bilincinin öğrenme hedefleri ile toplumsal öğrenme (service learning) eğitim felsefesini benimseyerek, akademik programları sosyal sorumluluk çalışmaları ile zenginleştirir bütünleştirir, okulun tüm paydaşlarının soran, sorgulayan, eleştirel düşünen, üretken dünya vatandaşları olarak gelişmesine katkı sağlar.


Hisar Toplumsal Etki Merkezi yönergesine ulaşmak için
 tıklayınız.

Projelerimizden Örnekler

Hisar Okulları olarak, aktif vatandaş olmayı teşvik etmek üzere toplum hizmetleri ile ilgili farkındalık yaratan çalışmalar yapıyoruz. Toplumdaki sorunları ve eksiklikleri tespit eden ve çözüm getirmek üzere çalışan dünya vatandaşları yetiştirerek toplumumuza katkı sağlamayı hedeflemekteyiz. Bu felsefe doğrultusunda, tüm seviyelerden Hisar öğrencileri, toplum hizmeti projelerinde aktif olarak rol almaya devam etmektedir.

 

 

Hayvanları Koruma Çalışmaları

Dünya genelinde hayvan haklarına ve hayvanların korunmalarına dikkat çekmek için her yıl 4 Ekim’de kutlanan “Hayvanları Koruma Günü” etkinlikleri kapsamında 2. sınıf ve 5. sınıf öğrencilerimiz, Eyüp Belediyesi veteriner destek hizmetleri gönüllüsü Semra Ataman’ın söyleşisine katıldılar. Öğrencilerimiz edindikleri bilgilerden yola çıkarak hayvan hakları ve hayvanları koruma konularına yönelik okul içerisinde farkındalık yaratma çalışmaları yaptılar.

Zehirsiz Ev

Ortaokul öğrencilerimiz, ekolojist Utku Yılmaz’ın konuşmacı olduğu “Zehirsiz Ev” seminerine katıldılar. Toplumsal Etki Merkezimizin destekleriyle düzenlenen etkinlikte öğrencilerimiz, alternatif gıda ağları, yerel atalık tohum, yerel ekolojik tarım gibi konular hakkında bilgi edinip, kentte ekolojik yaşamın olanakları üzerine düşünme olanağı buldular. Öğrencilerimiz, etkinliğin devamı olarak atölye çalışmasında yer aldılar. Konuğumuz ile farkındalık geliştirerek bilgilerini pekiştiren öğrencilerimiz, zehirsiz evlerde olması gereken bir temizlik ürünü ürettiler.

Fiziksel Erişilebilirlik Çalışmaları

3 Aralık Engelliler Günü dolayısıyla TEMER, Erişilebilir Her Şey Derneği (EHD) ile işbirliği yaparak 4. sınıflara engellilik ile ilgili bir program düzenledi. 3 saatlik bu programda öğrencilere önce teorik bilgiler verildi sonrasında da öğrenciler okulu gezerek, engelli bireylerin okulumuzda karşılaşabilecekleri zorlukları bir çizelgeye not ettiler. Sonrasında bu çizelge aracılığıyla not ettiklerini 10 Aralık İnsan Hakları Günü’nde okulumuzun İcra Kurulu ile paylaştılar.

Fiziksel erişilebilirlik çalışmaları kapsamında 3. sınıf öğrencilerimiz de işaret dili derslerine katıldı. Ötekinin farkına varmak, saygı duymak ve empati kurarak onun dilinden konuşmak üzere Erişilebilir Herşey Derneği (EHD) ile Hisar Okulları Toplumsal Etki merkezi’nin (TEMER) işbirliğinde hazırlanan programda, öğrencilerimiz işaret dili ile diyalog kurmayı öğrendiler.

Permakültür

TEMER-Ortaokul işbirliği ile toplum hizmetleri çalışmaları kapsamında, 5. sınıf öğrencilerimiz bu yıl permakültür bahçemizi oluşturdular. Permakültür, sürdürülebilir insan yerleşimleri yaratmak amaçlı bir tasarım sistemidir.  Permakültür sözcüğü, “kalıcı kültür” ve “kalıcı tarım” sözcüklerini de içerir. Permakültür bir bakıma da  bitkiler, hayvanlar, binalar ve altyapı (su, enerji, iletişim) ile ilgili olup, bu öğelerin aralarında ne gibi ilişkiler oluşturulabileceği ile de alakalıdır.  Permakültür felsefesine bağlı olan bireyler, dünyayı kirletmemeye, çöp üretmemeye, gereğinden fazla tüketmemeye, hayvanlara bitkilere saygılı davranmaya özen gösterirler. 

5. sınıf öğrencilerimiz, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinde öğretmenleri Ergün Bağbaba eşliğinde permakültür bahçelerini oluşturmuş oldular. Okul bahçemizde yükseltilmiş yataklarımızı hazırlayarak çalışmalara başlayan  öğrencilerimiz , yetiştirilebilecek yenilebilir bitkiler ektiler. Sonrasında ise öğrencilerimiz, Permakültür Tasarım Sertifikası’na (PDC) sahip olan İlkokul Müdür Yardımcısı Banu Aldemir ile permakültür felsefesi üzerine bir seminere katıldılar.

Vurma Konuş

Hisar Okulları Toplumsal Etki Merkezi (TEMER) , Hisar Ortaokulu ve YÖRET Vakfı iş birliğiyle hayata geçirilen “Vurma Konuş” projesinde, 8. sınıf öğrencilerimiz şiddetsiz iletişim ve barışçıl davranışlar üzerine eğitim aldılar. 5. ve 6. sınıflarımızın da dahil olduğu bu süreçte öğrencilerimiz kutu oyunları ile akranlarına şiddetsiz bir iletişim dili için rehberlik ettiler.

Kardeşime Bir Hediye

Ortaokul Öğrenci Birliği  ve TEMER işbirliğinde,  7 yıldır  “Kardeşime Bir Hediye” kampanyasını sürdürüyor. Bu kampanyada dezavantajlı  bölgelerde bulunan okullarla işbirliği yaparak, seçilen okulların tüm öğrencilerine yeni yıl hediyesi gönderiyoruz. Bağlantı kurduğumuz okulun desteği ile öğrencilerin dileklerini alıyoruz, her çocuğu bir bot ve mont ekliyoruz ve kartlara yeni yıl ağacımıza asıyoruz. Ortaokul öğrencileri bu kartları alıp, kartı yazan çocuğun dileğini, bir montu bir de botu ekleyerek hediye paketini hazırlayıp okula getiriyor, son kontrolleri yapıp öğrencile ulaştırıyoruz.

Etkin Öğrenci, Etkin Yurttaş

Etkin Öğrenci, Etkin Yurttaş Projesi, uluslararası eğitimi teşvik eden bir toplum hizmeti projesidir. Projeye katılan öğrencilerimiz, eleştirel düşünme becerileri, insan hakları, sanat, spor ve İngilizceye odaklanan etkinlikler dahilinde Türkiye’deki ve yurtdışındaki dezavantajlı bölgelerdeki okulları ziyaret ederek öğrencileri bu alanlarda desteklemektedir.  Dokuz yıldır devam eden, on ayrı ilde toplam  1100 öğrenciye ulaştığımız, Etkin Öğrenci Etkin Yurttaş Projesi, yaz okulu programını;

2010 yılında Ağrı, 2011 yılında Gaziantep, 2012 yılında Sinop, 2013 yılında Samsun, 2014 yılında Kars, 2015 yılında Kosava, 2016 yılında Manisa, 2017 yılında Kırklareli, 2019 yılında Bursa ve İstanbulda gerçekleştirdik.

Programa her yıl 100 –  150 ortaokul arası öğrenci ve okulumuzdan da 75-85 arası öğrenci katılmaktadır. 

2 haftadan oluşan Yaz Okulu Programımızın amaçları aşağıdaki gibidir;

➢  Eleştirel düşünme becerimizi geliştirmek, insan hakları konusunda farkındalığımızı arttırmak.

➢  Projenin gönüllü ekibini oluşturan tüm Lise öğrencileri ve katılımcı öğrenciler arasında kültürel bir etkileşim sağlamak.

➢  Devlet okullarında okuyan ve yaz okuluna katılma imkanı olmayan öğrencilerden bir grup öğrenciye yaz okulu imkanı sağlamak.

➢  Akran eğitimi programı olması yönüyle tüm öğrencilere bu deneyimi edinme fırsatı sağlamak.

➢  Gittiğimiz yerlerdeki kültür mozaiğinin öğrencilerimiz tarafından tanınması ve tanıtılmasını sağlamak;

Projeye katılan her birey gerek sunduğu katkıyla gerek edindiği deneyimle projenin katma değerini arttırmaktadır. Programımıza gönüllü olarak katılan öğrencilerimiz, 2 gün süren eleştirel düşünme, insan hakları ve çocuk hakları eğitimlerine katılmaktadır. Aldıkları eğitimin ardından, eleştirel düşünme, insan ve çocuk hakları, drama, İngilizce, beden eğitimi derslerinin sınıflarda yürütülmesi ve lojistik takım üyeliği görevlerini yerine getirmektedirler.

Çocuğum, Haklarım Var

2010 yılında başlayan “Çocuğum, Haklarım Var” projesi, Mardin ve İstanbul’daki Çocuk Esirgeme ve Yetiştirme Yurtları ve çevremizdeki Devlet Okullarında çocuk hakları konusunda farkındalık ve duyarlılık yaratmak üzere düzenlenen atölye çalışmalarıyla başladı. 

Proje, ilerleyen yıllarda, insan ve çocuk hakkı olarak ekosistemin korunmasını hedef alan çalışmalara evrildi. Termik santral yapılmak istenen  Sinop Gerze’de, altın arama faaliyeti yapılmak istenen Kaz Dağları’nda, hidroelektirk santrali yapılmak istenen  Antalya’da,  Artvin bakır işletmelerinde, Elbistan linyit işletmeleri ve termik santrallerinde, nükleer santral yapılmak istenen Mersin Akkuyu’da saha çalışmaları yaparak kayıt altına alan öğrencilerimiz bu kayıtlarla, çekim aşamasından, kurgu ve montaja kadar tüm süreçleri  sürdürerek  “Altında Ne Var” ve “Birgün Herkes Susar” isimli iki belgeseli tamamladılar.  

Bu proje kapsamında 6 ilde saha çalışması yapıldı ve hepsiyle ilgili okulda farkındalık geliştirildi, 2 belgesel tamamlandı. Filmler, Boston Uluslararası Çocuk Filmleri Festivalinde ve Çanakkale Bianelinde gösterildi.