Toplumsal Etki Merkezi

Toplumsal Etki  Merkezi, Hisar Okulları ekosistemine sosyal sorumluluk ve gönüllülük bilincini güçlendirmeyi, dünyadaki ve ülkemizdeki sosyal sorunsallara duyarlılık geliştirmeyi, yürütülen çalışmalar arasında eşgüdüm sağlayarak, öğrenci, öğretmen, çalışan, veli, mezun ve okul çevresini, sosyal fayda sağlamak üzere, harekete geçirmeyi hedeflemektedir. THM geliştirdiği çalışma programlarıyla, okulun tüm paydaşlarını, toplum ve doğa odaklı düşünen, sürdürülebilir ekosisteme uyumlu, kapsayıcı pratikler geliştiren, etkin birer dünya yurttaşı olmaya teşvik edecektir.

Sosyal sorumluluk bilinci olan birey, parçası olduğu ekosistemin ihtiyaçlarının ve sorunlarının farkındadır ve çözüm üretmeye yönelik bireysel ve kolektif eylemlerde bulunur. Toplumsal Etki  Merkezi, sosyal sorumluluk bilincinin öğrenme hedefleri ile toplumsal öğrenme (service learning) eğitim felsefesini benimseyerek, akademik programları sosyal sorumluluk çalışmaları ile zenginleştirir bütünleştirir, okulun tüm paydaşlarının soran, sorgulayan, eleştirel düşünen, üretken dünya vatandaşları olarak gelişmesine katkı sağlar.


Hisar Toplumsal Etki Merkezi yönergesine ulaşmak için
 tıklayınız.

Projelerimizden Örnekler

Hisar Okulları olarak, aktif vatandaş olmayı teşvik etmek üzere toplum hizmetleri ile ilgili farkındalık yaratan çalışmalar yapıyoruz. Toplumdaki sorunları ve eksiklikleri tespit eden ve çözüm getirmek üzere çalışan dünya vatandaşları yetiştirerek toplumumuza katkı sağlamayı hedeflemekteyiz. Bu felsefe doğrultusunda, tüm seviyelerden Hisar öğrencileri, toplum hizmeti projelerinde aktif olarak rol almaya devam etmektedir.

 

 

"Etkin Öğrenci, Etkin Yurttaş"

Etkin Öğrenci, Etkin Yurttaş Projesi, uluslararası eğitimi teşvik eden bir toplum hizmeti projesidir. Projeye katılan öğrencilerimiz, eleştirel düşünme becerileri, insan hakları, sanat, spor ve İngilizceye odaklanan etkinlikler dahilinde Türkiye’deki ve yurtdışındaki dezavantajlı bölgelerdeki okulları ziyaret ederek öğrencileri bu alanlarda desteklemektedir.  Dokuz yıldır devam eden, on ayrı ilde toplam  1100 öğrenciye ulaştığımız, Etkin Öğrenci Etkin Yurttaş Projesi, yaz okulu programını;

2010 yılında Ağrı, 2011 yılında Gaziantep, 2012 yılında Sinop, 2013 yılında Samsun, 2014 yılında Kars, 2015 yılında Kosava, 2016 yılında Manisa, 2017 yılında Kırklareli, 2019 yılında Bursa ve İstanbulda gerçekleştirdik.

Programa her yıl 100 –  150 ortaokul arası öğrenci ve okulumuzdan da 75-85 arası öğrenci katılmaktadır. 

2 haftadan oluşan Yaz Okulu Programımızın amaçları aşağıdaki gibidir;

➢  Eleştirel düşünme becerimizi geliştirmek, insan hakları konusunda farkındalığımızı arttırmak.

➢  Projenin gönüllü ekibini oluşturan tüm Lise öğrencileri ve katılımcı öğrenciler arasında kültürel bir etkileşim sağlamak.

➢  Devlet okullarında okuyan ve yaz okuluna katılma imkanı olmayan öğrencilerden bir grup öğrenciye yaz okulu imkanı sağlamak.

➢  Akran eğitimi programı olması yönüyle tüm öğrencilere bu deneyimi edinme fırsatı sağlamak.

➢  Gittiğimiz yerlerdeki kültür mozaiğinin öğrencilerimiz tarafından tanınması ve tanıtılmasını sağlamak;

Projeye katılan her birey gerek sunduğu katkıyla gerek edindiği deneyimle projenin katma değerini arttırmaktadır. Programımıza gönüllü olarak katılan öğrencilerimiz, 2 gün süren eleştirel düşünme, insan hakları ve çocuk hakları eğitimlerine katılmaktadır. Aldıkları eğitimin ardından, eleştirel düşünme, insan ve çocuk hakları, drama, İngilizce, beden eğitimi derslerinin sınıflarda yürütülmesi ve lojistik takım üyeliği görevlerini yerine getirmektedirler.

"Çocuğum, Haklarım Var"

2010 yılında başlayan “Çocuğum, Haklarım Var” projesi, Mardin ve İstanbul’daki Çocuk Esirgeme ve Yetiştirme Yurtları ve çevremizdeki Devlet Okullarında çocuk hakları konusunda farkındalık ve duyarlılık yaratmak üzere düzenlenen atölye çalışmalarıyla başladı. 

Proje, ilerleyen yıllarda, insan ve çocuk hakkı olarak ekosistemin korunmasını hedef alan çalışmalara evrildi. Termik santral yapılmak istenen  Sinop Gerze’de, altın arama faaliyeti yapılmak istenen Kaz Dağları’nda, hidroelektirk santrali yapılmak istenen  Antalya’da,  Artvin bakır işletmelerinde, Elbistan linyit işletmeleri ve termik santrallerinde, nükleer santral yapılmak istenen Mersin  Akkuyu’da saha çalışmaları yaparak kayıt altına alan öğrencilerimiz bu kayıtlarla, çekim aşamasından, kurgu ve montaja kadar tüm süreçleri  sürdürerek  “Altında Ne Var” ve “Birgün Herkes Susar” isimli iki belgeseli tamamladılar.  

Bu proje kapsamında 6 ilde saha çalışması yapıldı ve hepsiyle ilgili okulda farkındalık geliştirildi, 2 belgesel tamamlandı. Filmler, Boston Uluslararası Çocuk Filmleri Festivalinde ve Çanakkale Bianelinde gösterildi. 

Fark Yaratanlar Kars Projesi

8. Sınıf öğrencilerimiz, Türkçe derslerinde okudukları “Rüzgârı Dizginleyen Çocuk” kitabından aldıkları ilhamla tasarladıkları “Fark Yaratanlar Gelişim Projesi” ile Kars Boğatepe Köyü yararına projeler geliştirdiler. 

Ortaokulda tüm akademik bölümler, Türkçe Bölümümüz, İnovasyon Merkezimiz ve Toplum Hizmetleri Bölümümüzün işbirliğinde sürdürülen “Fark Yaratanlar Gelişim Projesi”nde öğrencilerimiz, önce kitabın iletisiyle ilişkilendirerek projeler geliştirdiler ardından bu projelere dair somut adımlar atmak üzere Kars Boğatepe köyünde 1-4 Aralık 2022 tarihlerinde saha çalışması yaptılar. 

Çalışmanın öğrenci ayağında;

  • 14 öğrencimiz ve 5 öğretmenimiz, Kars’ta Prof. Dr. Fahrettin Kırzıoğlu Bilim ve Sanat Merkezini ziyaret ettiler. Bilsem’in Roket Takımının yaptığı sunumu dinlediler, fikir alışverişinde bulundular.
  • Öğrenci ve öğretmenlerimiz, 3 gün boyunca Boğatepe’deki köy halkı tarafından misafir edildiler.
  • Öğrencilerimiz Türkçe dersinde geliştirdikleri projelerini Boğateğe Çevre ve Yaşam Derneği üyelerine sundular. Paylaşımlardan edindikleri geri bildirimlerle projelerinin uygulama olanaklarını ve adımlarını değerlendirme ve geliştirme olanağı buldular.
  • Öğrencilerimiz köydeki ilkokulu ziyaret ederek 1. ve 2. sınıf öğrencileri ile bir araya geldiler. Öğrencilerle şiir, ritim ve resim çalışmaları yaptılar, birlikte oyunlar oynadılar. 
  • Öğrencilerimiz, köydeki çocuklarla beraber, sabahları  yumurta topladı, süt sağdı, ahırları temizledi,  peynir yapımını izledi, ekmek yapımını deneyimledi, erişte kesti, köyün geleneksel mutfağından hengel yapıp yediler ve Türkiye’nin ilk peynir müzesini gezdiler. 
  • Öğrencilerimiz saha çalışmamız sırasında, Türkiye’nin en önemli biyoteknoloji ve bitki koruma uzmanlarından Prof. Dr. Oktay Gürkan ile de tanışma ve sohbet etme fırsatı buldu. Bu sohbette öğrencilerimiz, Boğatepe’deki endemik bitkiler hakkında bilgilendirdi. 
  • Hisar Okulları, BİLSEM ve Kars Slow Food Convivium ortaklığında Toprak Ana Etkinliği gerçekleştirdiler. Etkilinliğin ana konusu “ Kır, kent ilişkileri, temiz ve adil gıda üretim süreçleri ve biyoçeşitliliği yaşayarak öğrenme” idi.  Bu kapsamda Boğatepede yaşayan öğrenciler, Bilsem öğrencileri ve Hisar Okulları öğrencileri akademisyen ve fitoterapi uzmanı Şaduman Karaca’nın yaptığı atölyeye katıldı.  Atölye,  Boğatepe Çevre ve Yaşam Derneği Çok Amaçlı Kültür Merkezinde gerçekleşti. Gün, tezekler gürül gürül yanarken, soba üzerinde pişirilen kestanenin, demlenen çayın sıcaklığında gitar eşliğinde söylenen türkülerle, halaylarla devam etti. 
  • Öğrencilerimizin, İstanbul’da özlem duydukları kar da gezinin sürprizi oldu. Karda doyasıya eğlenen öğrencilerimiz, gönüllerince kartopu oynayıp, kaydılar; atlı kızakla gezinti deneyimini yaşadılar. Doğal hayatında içinde,  hava karardıktan sonra köye inen kurtlardan dolayı dışarı çıkamamayı,  kaldıkları köy evinin kapısına gelen tilkileri izlemeyi de deneyimlediler.
  • Kars Merkezindeki Kültürel Miras ögelerini ziyaret ettiler tanıdılar. Unesco Dünya Mirası Listesinde yer alan Ani Örenyeri’ni ettiler. Sosyal bilgiler öğretmenimiz fırsat eğitimi yapıp öğrencilerimize I. Dünya Savaşı ve Kafkas Cephesini anlattı.  Kars ve Ani gezilerine rehberlik eden İbrahim Süleymanoğlu tarihi, arkeolojik ve kültürel bilgiler verdi.

Çalışmanın öğretmen ayağında: 

  • Okulumuzun  Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Türkçe, Fen Bilimleri, Sosyal Bilimler bölümünden öğretmenlerimiz, BİLSEM’de Kars merkez ve köylerde  görev yapan 40 öğretmene kendi alanlarında deneyim paylaşımı yaptı. 
Okulum Nerede

Şehide Dedektifleri Girişimi, Hisar Okulları ve Enka okulları ortaklığıyla gerçekleşen, “Okulum Nerede” projesi,  okulumuzda Toplum Hizmetleri ve ortaokul, lise Sosyal Bilimler bölümün katkılarıyla gerçekleştirildi. 

Projede, Hisar Okullarından  ortaokul ve lise öğrencileri,  Şehir Dedektiflerinden Gizem Kıygı ve Elif Ertekin’in gerçekleştirdiği,  mekânsal farkındalık ve mekân algısı üzerine hak temelli atölye çalışmalarına katıldı. Göktürk’te saha çalışması yaptıktan sonra, yaşadıkları çevrenin kültürel ve ekolojik öğelerini tanıyarak kendi  kentsel deneyimleriyle birleştirip çocuklara yönelik illüstrasyon ve erişilebilir bir harita tasarladılar.  Proje kapsamında Enka Okulu öğrencileri de Pınar Mahallesinde aynı süreci yaşadı.  İki okulun öğrencileri web sitesi hazırladılar, web sayfasına buradan ulaşabilirsiniz. Çalışmamız katılımcı okulların sayısını artarak devam edecek.

Geleceğe Masallar

Masallarda inşaa edilen ayrımcılığın sorgulanması, sorgulatılması ile yeniden yazımı ve yaygınlaştırılması için yapılan bir çalışmadır.  Bir grup lise öğrencimizle, SU Gender’la kavramsal düzeyde toplumsal cinsiyet, Melek Özlem Sezer’le Masallarda Toplumsal Cinsiyet ve Nilay Yılmaz’la yazarlık atölyeleri yaptık. Çalışmamızın sonucunda 3 öğrencimiz seçtikleri klasik masalları yeniden yazdı ve çizdi.  Deniz Kızı, Güzel ve Çirkin, Pamuk Prenses masalları. Masallar için müzikeleri lise öğrencimiz Berkan Alpan yaptı, seslendirmeyi ise  Arzum Onan ve Şebnem Bozoklu, Gizem Erman Soysal yaptı.

Bu yıl projeyi Hisar Lisesi öğrencileriyle beraber, Bolluca Çocuk Köyünde yaşayan lise öğrencileri de katıldı. Öğrenci ve öğretmenlerden oluşan proje ekibi, 8-9-10 Aralık 2023 tarihinde Kartepe’deydi. Önceki projede masal yazmış öğrencilerimizin deneyim aktarımı, Çiğdem Şimşek’in ayrımcılık atölyesi ve Melek Özlem Sezer’in yaptığı atölyelerin ardından masalların yeniden yazımına başladılar. Projemiz devam ediyor.

Pakette Bilim Projesi

Pakette Bilim, ortaokul öğrencilerine bilim sevgisini aşılamak ve bilimin bir dersten öte günlük hayatımızın büyük bir parçası olduğunu göstermek amacıyla oluşturulmuş bir sosyal sorumluluk projesi. STEM alanlarında öğrencilere kendi ilgi alanlarını keşfettirmenin yanında özellikle pandemi süresince dört duvar arasında kalarak etkileşimle öğrenmeden ve sosyal ortamda eğitimden mahrum kalmış öğrenciler büyük zorluklarla ve maalesef eğitimde fırsat eşitsizliğiyle karşı karşıya kalmakta. Pakette Bilim, bu duruma yara bandı olma umuduyla katılımcı öğrencilere (bilimseverler) içlerinde yapılacak tüm deneylerin malzemelerini bulunduran bir “Bilim Paketi” gönderip liseli mentorlar ile 2-3 öğrencilik gruplar aracılığıyla bilimseverlerin online ortamdan deneylerini gerçekleştirmelerine katkı sağlıyor. İlk etkinliğini 2021 yılında 5. sınıf öğrencileriyle gerçekleştirmiş olan Pakette Bilim, bu sene 5, 6. ve 7. Sınıf öğrencileri ile, 300 çocuğa ulaşmak hedefiyle sürdürülüyor.

Nesiller Arası Paylaşım

Musevi Cemaati Vakfı ile ortaokul toplum hizmetleri kulübü öğrencileri, yaş ayrımcılığı (ageism) konusunda okul toplumunda farkındalık oluşturmak için çalışmalar yaptı. Nesiller Arası Paylaşım buluşmaları ile çeşitli konularda deneyim paylaşmak üzere Musevi Cemaati Vakfdan yaş almış insanlarla buluşmalar yapıldı. Yaş almış insanlar ve ortaokul öğrencileri beraber müzik yaptı, bilgi yarışmaları düzenledi, beraber yemek yediler ve tiyatro izlediler. Doç. Dr. Bülent Şık, yaş almış bireyler için sağlıklı beslenme semineri gerçekleştirdi.

Şiddetsiz İletişim ve Barış Dili

Hisar Okulları ile Yöret Vakfı arasında “Vurma Konuş” projesinin okulumuzda ve çevre okullarda uygulanması için protokol imzaladık. Toplum Hizmetleri ofisi ve Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik bölümünün liderliğinde yürütülen çalışmada,  Yöret gönüllü ekibi tarafından,   8. sınıf öğrencilerimizle “Çocuk Hakları” ve “Barışçıl İletişim” konularının ele alındığı atölyeler yapıldı ve “Vurma! Konuş..” kutu oyunu oynandı. Bunun ardından 8. sınıf öğrencilerimiz öğrendikleri bu kutu oyununu 5. ve 6. sınıf öğrencilerimize ve çevremizdeki okulların öğrencilerine oynattılar. Yıl boyunca süren çalışmaya, Yöret Vakfı süpervizyon verdi. Barış bir insan hakkıdır, barış dilinin ve şiddetsiz iletişimin hakim olduğu bir gelecek için çalışıyoruz.

Kapsayıcı Okul Tasarım Çalışmaları

Tüm yaşam alanlarının erişilebilir olması adına koçluk yapan sosyal girişim Erişilebilir Her Şey ekibi 5-6 Aralık 2023 tarihlerinde okulumuzdaydı. 4.sınıf öğrencilerimizle, 

Engellilik nedir, erişilebilirlik nedir? Okulumuzda ne gibi erişilebilirlik sorunları olabilir? Erişilebilirlik sorunlarını nasıl tespit edebiliriz? Tespit ettiğimiz erişilebilirlik sorunlarını nasıl raporlayabiliriz? sorularıyla atölye yaptılar.  Ardından öğrencilerimiz, erişilebilir, kapsayıcı ve evrensel tasarım kriterlerine göre okulumuzda gözlem yapıp öneriler geliştirdiler. Öğrencilerimiz kapsayıcı bir okul çalışmalarına devam ediyor. 

Max Cesaret - Yazı Becerileri

Okulumuzun Writing Center’ında (Yazma Becerileri Merkezi) danışmanlık eğitimi almış ve okulumuz öğrencilerine aktif olarak yazı becerileri danışmanlığı veren bir grup öğrencimiz, edindikleri becerileri okul dışında da paylaşarak Max Cesaret projesini yürütüyorlar. Cesaret temalı bir yazı müfredatı olan Max Courage’ı Türkçeleştirerek ders materyalleri ve planları tasarlayan öğrencilerimizü, Kahramanmaraş’ta iki okul ile çalışarak, çevrimiçi bir şekilde tasarladıkları programı uyguluyorlar. Katılımcıların yazı becerilerinin gelişmesine destek olmayı hedefleyen öğrencilerimiz, ortaya çıkan deneme yazılarının tercümesine de destek olarak, yazıları Amerika’daki MaxCourage yarışmasına yolladı ve Maraş’tan 2 öğrencinin yazdığı yazı kitapta yer almaya hak kazandı.

"Kardeşime Bir Hediye"

Ortaokul Öğrenci Birliği  ve TEMER işbirliğinde,  7 yıldır  “Kardeşime Bir Hediye” kampanyasını sürdürüyor. Bu kampanyada dezavantajlı  bölgelerde bulunan okullarla işbirliği yaparak, seçilen okulların tüm öğrencilerine yeni yıl hediyesi gönderiyoruz. Bağlantı kurduğumuz okulun desteği ile öğrencilerin dileklerini alıyoruz, her çocuğu bir bot ve mont ekliyoruz ve kartlara yeni yıl ağacımıza asıyoruz. Ortaokul öğrencileri bu kartları alıp, kartı yazan çocuğun dileğini, bir montu bir de botu ekleyerek hediye paketini hazırlayıp okula getiriyor, son kontrolleri yapıp öğrencile ulaştırıyoruz.

We Walk

‘Birlikte Yürüyoruz’ projesi kapsamında, Hisar okulları öğrencileri, öğretmenleri ve çalışanları olarak, görme engelli öğrencilerin bağımsızca hareket edebilmelerini sağlayacak teknolojiyle buluşturmak için koştuk.  Hem okulumuz ilk kez özel bir maraton düzenledi hem de YGA-Wewalk ilk defa bir okula özel maraton düzenledi.  Kürşat Ceylan, Serkan Ünal ve Ahmet Gökhan Tönel okulumuza gelerek öğrencilerimizi bilgilendirdi. Öğretmen ve öğrencilerimiz Kent Ormanda yürüyüş yaparak 5 adet akıllı bastonu, ihtiyacı olan öğrenciye ulaştırdı. 

Best Buddies Programı

Best Buddies arkadaşlık programları zihinsel ve gelişimsel engeli olan ve olmayan bireyler arasında bire bir dostluklar kuruyor, toplumsal farkındalık yaratıyor, aynı zamanda toplumdan izole edilmiş ve dışlanan bir nüfus için yaşam kalitesini ve hayata katılım düzeyini geliştiriyor. Zihinsel ve gelişimsel engeli bulunan kişiler, arkadaşlık programlarına katılım göstererek akranlarıyla anlamlı bağlar kuruyor, beraber geçirdikleri zamanlar aracılığıyla deneyimlerini paylaşıyorlar. Best Buddies Lise programı genç bireylerin bu önemli zamanlarında sosyal bariyerleri kırmasında da yardımcı olan bir proje.

Bu sene 19 öğrencimiz, Ahmet Edip Önder Özel Eğitim Mesleki Okulu ile partner olarak, kardeş okulumuzdan 19 öğrenci ile eşleştiler. Sene boyunca arkadaşlıklarını güçlendirmek için yüz yüze ve çevrim içi görüşen öğrencilerimiz, toplu buluşmalarla da farklı sosyal etkinlikler düzenlediler.

"Eğitime Destek"

Her yıl Okulöncesi 4-5 yaş öğrencilerimiz desteğe ihtiyacı olan bir okulda eğitim-öğrenim gören akranları için eğitim materyali sağlamak amacıyla kukla sahnesi için kuklalar hazırlarken, Okulöncesi 5-6 yaş öğrencilerimiz ise resimli flaş kartlar, hafıza kartları ve sayı-nesne eşleştirme kartları hazırlamaktadırlar.

"Doğanın Genç Temsilcileri Derneği (DGT) ile Plastik Poşet Kullanımını Azaltma Projesi"
Lise öğrencilerimiz plastik poşetlerin kullanımını azaltarak alışverişte ve günlük hayatta bez torbaların kullanımı arttırmak amacıyla Doğanın Genç Temsilcileri Derneği (DGT) ile işbirliği yapmıştır. Yiyecek satışları ile bez çanta materyalleri için gerekli parayı toplayan öğrencilerimiz, bez çantaları kendi tasarımlarıyla hazırlamış, plastik poşetlerin doğaya verdiği zarara dikkat çekmek ve bez torbaların kullanımını desteklemek üzere bu çantaları dağıtmışlardır.
"Hisar’dan Kaçuv’a Destek"

Hisar Lisesi öğrencileri Kanserli Çocuklara Umut Vakfı ile özel bir projede bir araya gelerek kanserli çocuklar için yazılmış 4 kitabı hem İngilizce’den Türkçe’ye tercüme etmiş, hem de daha anlaşılır kılmak için yeniden tasarlamışlardır.